Annons

nikon D700 + 80-200/2.8D bakfokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

smudo

Aktiv medlem
jag har vid ett par tillfällen märkt att min 80-200/2.8D (tvåringsvarianten, utan AF-S) bakfokuserar när den hänger på min D700:a. tyvärr har jag inte lyckats isolera situationen i vilken fokusproblemen uppstår. det hände senast idag när jag skulle ta ett porträtt – när kameran låser fokus på personens öga, så är fokus i själva verket i höjd med hennes öra.


har testat med ett 50/1.8 och ett tamron 28-75/2.8 och de bakfokuserar inte.

kör med AF-C med fokusprioritet.

någon annan som har samma erfarenheter eller rent av tips på en lösning? finjustering av autofokus?


hej,

f
 
Det "vanliga" problemet är väl endast med D70, jag hade det inte på varken D2Hs eller D200, sålde gluggen innan jag han prova den på D300, men som sagt problemet har bara visat sig på D70 vad jag vet, det är även nämt i manualen till D70, du kan ju kolla i manualen till din D700 om kameran har kompabilitets problem med 80-200'an, men jag skulle bli förvånad om så var fallet.
AF-D 80-200/f2.8 går inte att fokusjustera eftersom det inte har någon inbyggd fokusmotor, felfokus sitter isåfall i själva huset, men då skulle även andra skruvfokus objektiv också visa samma fel, så antagligen är det något fel på objektivet, eller handhavandefel, du bör först sätta fokus på AF-S och kameran på stativ och göra ett konventionellt fokus test.

/kent
 
Senast ändrad:
AF-D 80-200/f2.8 går inte att fokusjustera eftersom det inte har någon inbyggd fokusmotor, felfokus sitter isåfall i själva huset, men då skulle även andra skruvfokus objektiv också visa samma fel, så antagligen är det något fel på objektivet, eller handhavandefel, du bör först sätta fokus på AF-S och kameran på stativ och göra ett konventionellt fokus test.

/kent


tack! ett ordentligt test ska jag göra.

om jag minns rätt, så finns det möjlighet att själv finjustera fokus med D700:an. nu har jag inte manualen framför mig och jag inser att jag egentligen borde leta där först men... finjusteringen i D700:an, är det per objektiv, eller för kamerahuset som helhet? fungerar finjusteringen bara med objektiv som har fokusmotor?

hej,

f
 
Det är inte bara med D70, utan det tas upp i manualen för D80, D200 också. D300 och nyare har jag inte kollat...någon?
I manualen för D80 s. 117 punkt#7 betecknas det som AF 80-200 f/2.8S (där S står för screw och hänvisar till 2-ringsvarianten).

// Jonas

.
 
Det "vanliga" problemet är väl endast med D70, jag hade det inte på varken D2Hs eller D200, sålde gluggen innan jag han prova den på D300, men som sagt problemet har bara visat sig på D70 vad jag vet, det är även nämt i manualen till D70, du kan ju kolla i manualen till din D700 om kameran har kompabilitets problem med 80-200'an, men jag skulle bli förvånad om så var fallet.
AF-D 80-200/f2.8 går inte att fokusjustera eftersom det inte har någon inbyggd fokusmotor, felfokus sitter isåfall i själva huset, men då skulle även andra skruvfokus objektiv också visa samma fel, så antagligen är det något fel på objektivet, eller handhavandefel, du bör först sätta fokus på AF-S och kameran på stativ och göra ett konventionellt fokus test.

/kent
Menar du att jag inte behöver krångla med att justera min 180 2,8. Jag har gjort det och tyckt att det blivit en viss skillnad. Har den inställd på +12. Stämmer det verkligen att man inte kan justera gluggarna med skruv. Kan det vara så att huset justerar sig automatiskt istället med just de gluggarna.

Med mina zeissgluggar är det inte möjligt att ens ändra värdena men på 180 2,8 kan man göra det precis som med af-s optiken.
 
Menar du att jag inte behöver krångla med att justera min 180 2,8. Jag har gjort det och tyckt att det blivit en viss skillnad. Har den inställd på +12. Stämmer det verkligen att man inte kan justera gluggarna med skruv. Kan det vara så att huset justerar sig automatiskt istället med just de gluggarna.

Med mina zeissgluggar är det inte möjligt att ens ändra värdena men på 180 2,8 kan man göra det precis som med af-s optiken.

AF gluggar går ju inte att justera eftersom det inte finns någon motor i dom, vad jag hört så ändras fokusinställningen i själva huset när man justerar skruv gluggar, vad jag förstått så är huset justerat efter ett AF 50/f1.4 från fabrik, och korrekt inställt så skall det då fokusera rätt på alla skruvgluggar.
Magnus Garpendal är nog rätt man att svara på dina frågor, själv har jag inga fokusproblem med mina gluggar, varken skruv eller AF-S.

/kent
 
AF gluggar går ju inte att justera eftersom det inte finns någon motor i dom, vad jag hört så ändras fokusinställningen i själva huset när man justerar skruv gluggar, vad jag förstått så är huset justerat efter ett AF 50/f1.4 från fabrik, och korrekt inställt så skall det då fokusera rätt på alla skruvgluggar.
Magnus Garpendal är nog rätt man att svara på dina frågor, själv har jag inga fokusproblem med mina gluggar, varken skruv eller AF-S.

/kent

Ok, lite som jag hoppades. Jag har fått justera alla mina gluggar lite grann för optimalt resultat
 
Är inte det lite dyrt för oss som inte har någon flerårig relation med honom.

Det hade inte jag heller, min flickvän bor nästgårds, och jag råkade se butiken när jag var på besök hos henne, hade ingen aning om att den låg runt hörnet, så jag släntrade in med storväskan och frågade försynt om dom eventuellt hade tid att kolla upp mina prylar under veckan jag skulle vara där, det kan vi göra nu på en gång medans du väntar om du vill fick jag till svar, slå dig ner och ta en kopp kaffe och bullar så länge..... Snacka om service.. dom gjorde ren sensorn också, när jag frågade om priset fick jag till svar att stoppa tillbaka pluskan i byxorna, man skämdes lite faktiskt :) Den serviceandan jag blev bemött med hos Lasses kommer att få mig att stanna kvar hos Nikon, även när det blåser kallt, bättre bemötande kan man inte få som kund, och då menar jag inte att det blev kostnadsfritt för mig just den gången, för jag hade gladeligen betalat, utan det trevliga bemötandet och den proffesionalism som råder i företaget, som Nikonägare till hör du en entusiast familj i alla led, människorna på huvudkontoret är lika trevliga entusiaster dom också.

/kent
 
Senast ändrad:
Det hade inte jag heller, min flickvän bor nästgårds, och jag råkade se butiken när jag var på besök hos henne, hade ingen aning om att den låg runt hörnet, så jag släntrade in med storväskan och frågade försynt om dom eventuellt hade tid att kolla upp mina prylar under veckan jag skulle vara där, det kan vi göra nu på en gång medans du väntar om du vill fick jag till svar, slå dig ner och ta en kopp kaffe och bullar så länge..... Snacka om service.. dom gjorde ren sensorn också, när jag frågade om priset fick jag till svar att stoppa tillbaka pluskan i byxorna, man skämdes lite faktiskt :) Den serviceandan jag blev bemött med hos Lasses kommer att få mig att stanna kvar hos Nikon, även när det blåser kallt, bättre bemötande kan man inte få som kund, och då menar jag inte att det blev kostnadsfritt för mig just den gången, för jag hade gladeligen betalat, utan det trevliga bemötandet och den proffesionalism som råder i företaget, som Nikonägare till hör du en entusiast familj i alla led, människorna på huvudkontoret är lika trevliga entusiaster dom också.

/kent

Jag har precis samma erfarenhet av Lasses som du. De är helt fantastiska.

Svaret på frågan om vad man kan justera så är svaret så här (Enligt Lasses): Ett skruvAF objektiv går inte att justera för felfokus, om det är helt ok rent mekaniskt vill säga. Om din kamera fokuserar fel med ett sådant så är det ALLTID huset som är feljusterat. Således ska ett perfekt justerat hus fokusera korrekt med alla skruv-AF objektiv om det fokuserar rätt med ett enda av dem.

Lägger du sedan till ett AF-S eller AF-I så blir det en annan sak. Dessa gluggar går att justera på en mängd olika sätt och dessutom går ju som bekant kameran att justera oxå. Vi vanliga dödliga kan via kamerans menysystem finjustera fokus per objektiv men bara för en enda brännvidd åt gången. Lite problematiskt om kombinationen av hus och glugg fokuserar olika fel på olika brännvidder som mitt 70-200 gjorde med mina D2X och D300. Nikons tekniker kan fixa även detta vilket vi inte kan göra själva.

Proceduren är att först justera in huset mot ett referensobjektiv som verkstäderna har. När det är gjort så sätter dom dina AF-S gluggar på ett gammalt D100 hus där dom har en speciell programvara installerad. Via denna programvara kan dom justera respektive objektiv. När detta är gjort så vill Lasses helst köra ett test på ditt/dina alldeles egna hus. Oftast måste ytterligare en mindre justering göras. Tex med mitt 70-200 låg fokus fortfarande aningens fel när det testades på min D2X. Efter finjusteringen så är det så bra det bara kan bli. Fokus ligger rätt 100% (om inte jag har gjort ett misstag vill säga men då är det ju inte kamerans fel)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.