Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d70 vs olympus e500 vs Canon EOS 350D / Digital Rebel XT

Produkter
(logga in för att koppla)

Evildoer

Aktiv medlem
Är intresserad av alla tre, men vilken är egentligen bäst. Olympusen ger juh mest för pengarna, två objektiv och en bra kamera. Det enda verkar vara att den inte är bra ovan ISO 400. Dock är jag lite osäker på när jag kommer använda ett isotal över 400, kanske vid nattfotografering? Nikon d70 är juh bra, men jag känner att jag kanske vill ha 8mpx, har iofs spanat lite på en d200, men det blir för dyrt. Canon verkar ha fått bra betyg, men många verkar tycka illa om originalobjektivet som medföljer.

Hur skulle ni tänka och vad bör jag fokusera på?
Jag kommer ha kameran som en allround, jag fotar allt möjligt. Mycket natur och djur kommer det bli, men även porträtt, natt och kvällsbilder. Som sagt, inget specifikt användningsområde.

Tack på förhand!

Enkelt val..

Fast så enkelt kanske det inte är iaf.. En kompis till mig köpte ny kamera nyligen och stod precis som du i valet och kvalet. Han kollade på d70s, 350d och Dynax 5d.. Han var bra sugen på Dynaxen på grund av bildstabilisatorn.. Men så kände han på kamerorna och säga vad man vill, men ska man ha en systemkamera som känns som en kamera bland de här tre så är det d70..

Tror att i princip alla kameror levererar en kvalité som man blir nöjd med, om man inte är sjukligt petig förståss.. Men det är man väl inte som glad amatör? 6 eller 8 megapixlar borde inte heller spela så stor roll.. Eller? Hur stora bilder behöver man egentligen? Ok, man kanske vill beskära. Men, men.. Nej, testa och känn på grejorna.. Undrar hur många exakt likadana svar som det här det egentligen finns här?

Finns ett knippe liknande. För mig är inte några extra gram i näven lika viktigt som kvalité och möjligheten att bygga ut o.s.v Visst är 6mpx mer än nog i dag, men min förra har 2mpx och det var mer än bra då. Vi får se, ska åka och känna på alla tre så småningom..

För mig hade valet varit lätt - Olympus E-500.

Mer valuta för pengarna får du inte. Men varför skulle jag välja den?

1) De kitobjektiven som följer med håller mycket hög klass. Saknar motsvarighet hos andra märken enligt mig.

2) Sensorrengöringen, priceless.

3) Det dynamiska omfånget. Har i tester visat sig bättre än D70s.

4) Ergonomin i huset. Här har Canon att lära sig, 350D är inget vidare att hålla i. Olympus ligger ljusår före. Känslan är mycket bra för att vara ett såpass billigt hus.

5) Objektivutbudet växer ständigt, Sigma har släpp en hel drös av deras populäraste objektiv till 4/3 fattningen.
Zuikos (Olympus) egna objektiv, i de lite högre prisklasserna, håller absolut toppklass. Väder- och dammtätade, med mycket god skärpa.

Slutligen vill jag bara påpeka att E-500 inte alls är kass över ISO400. Det är klart, sitter du och betraktar bilder i 100% storlek 20cm från skärmen så kommer du alltid att gnälla, men det gäller oavsett vilket märke du väljer.

Det har infunnit sig någon slags pixelhysteri här och i övriga kameravärlden på sistone.

Fokusera istället på det som är viktigt; att fotografera! Att fotografera är så mycket mer än att betrakta bilder i 100% förstoring!

Jag håller helt med dig :) Jag utgick bara från en artikel på http://www.dpreview.com I min närmaste fotobutik rekommenderade han dock e-500, tydligen har olympus ett sätt att få ljuset att falla in på pixlarna rakt på så att hela pixeln täcktes medans nikon och canon bara delvis täcktes då ljuset från vissa vinklar föll in snett och skapade skuggade områden ist. Verkade bra. Och varför ska han sälja mig en kamera för 7 när han kan sälja en för 10 som han också hade.

Vinjetteringen på Nikon och Canon, av den anledning som försäljaren nämner, är försumbar. Att vissa objektiv ger vinjettering är visserligen sant, men använder man tex ett av objektiven avsett för film så finns inte det problemet med en APS-C-sensor.
Med sina EF-S och DX objektiv har Canon och Nikon åxå en rakare strålgång, jämfört med vidvinklar avsedda för film.
Sedan kanske Olympus, tack vare att de börjat om helt på nytt, har ett litet försprång vad gäller just det, men skillnaderna är hur som helst små.

Det du skriver om "möjligheten att bygga ut" ger ju Canon och Nikon en fördel, åtminstone än så länge. Det kommer ju dock, som Jeroen skriver, nya objektiv efter hand. Panasonic är på gång med en sytemkamera för 4/3 och det kommer även en zoom till 4/3 från Leica, med panasonics bildstabilisering (vet inte om bildstabiliseringen kommer att funka på Olympus kameror dock). Så det händer ju lite saker vad gäller 4/3.

Vill du ha möjligheten till kort skärpedjup på Olympusen så måste du ha ett objektiv som är drygt ett steg ljusstarkare för att få samma skärpedjup som på Canon och Nikon.
För att få motsvarande 85/1.8 får man alltså ha ett 55/1.2 (finns inte så ljusstarka objektiv för 4/3 (annu) svjv).
Den är ju dock hästlängder bättre än kompaktkamerorna i det avseendet.
För makro är det ju dock (ofta) en bra egenskap med längre skärpedjup, så det är inte enbart till nackdel.

Min avsikt är ju inte att skriva ner E-500, det är en bra kamera, men för vissa användningsområden finns det helt klart nackdelar med 4/3, men det finns det med de flesta andra kameror/system åxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar