Annons

Nikon D70 vs Canon EOS 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

twomas

Avslutat medlemskap
Vilken skulle ni välja?

Är det värt att köpa 10D lite dyrare och kanske ha råd med lite mindre tillbehör som större minneskort och bättre blixt?

Det enda jag hänger upp mig på är Ljuskänsligheten hos D70 som är sämre än Canons kamera. Är det något som är värt att haka upp sig på?
 
Ljuskänsligheten, du menar att du kan ha iso 3200 på 10D? Jag har aldrig använt mer än iso 1600 på min D100...
 
twomas skrev:
Vilken skulle ni välja?

Det enda fullt vettiga och ärliga svaret torde vara att singla slant.

Men visst, till 10D:s fördel är att den är bra byggd i metall och att den har mycket lågt brus.
D70 är minst lika bra byggd, men i plast. Bruset är marginellt större, men samtdigt är den ett par tusen billigare.

Rådet du får om du söker på ämnet (som ju disskuterats till leda...) är att inte välja kamera, utan istället titta på respektive systems lins/tillbehörsutbud samt priset på dessa.

Jag valde D70 och är supernöjd, precis som de flesta köpare av 10D.

//
 
En annan sak som jag tycker är viktigt är handhavandet och hur den ligger i handen. Har själv en Canon D60 men tycker att D7o ligger bättre i mina händer. Dessutom finns det nog större urval av begagnade AF-objektiv till nikon än Canon. Men som sagt är smaken olika. Jag är mycket nöjd med min canon. Låt känslan avgöra.
 
Jag sålde min 300D precis. Jag var och klämde på en D70 för ett tag sedan, jag hade tur, det fanns en i affären, dagen efter var den borta. Jodå, D70 var helt ok. Jag tar bilder åt en modellagentur, och blev vansinnig på 300D till slut! Det är en bra kamera som tar jättebra bilder, men autofocusen är helt under isen, om du som jag ligger på 330mm och fokuserar på ögonen men bländare 4.0, ändrar lite på kameran så fokuserar den om igen, det är så lite att du inte märker det, men när du kollar på bilderna sen på en skärm är ögonen oskarpa. Alltså, först fokusera, sen stänga av AF. Sen tar jag så mycket foton nuförtiden, är ute så mycket, 300D var inte tänkt för det. Jag har beställt en 10D, kommer i morgon eller övermorgon, har precis suttit och läst instruktionsboken, det är faktist en bra grej, jag vet att det finns en Hacked firmware till 300D, men det är LJUSÅR från vad den 10D presterar och kan.

Jag satt och läste de andra trådarna när olika personer försökte reda ut vilken som var bäst, så drog de fram att tex nikon tar 12 bilder i rad och canon 9, eller att canon hade 4000 i slutartid, Nikon 8000. Alltså, vad är det för trams? Jag har ALDRIG använt en tid på 8000, det är helt vansinnigt. 9 bilder eller 12 bilder i rad? öhhhh Ge mig en Canon 1Ds så kan vi prata bilder, men kostar ju därefter, det är ju bara detaljer. En kamera är ett redskap, sitta och prata om saker som man inte använder, det är bara siffror på ett papper.

Nä, tänk så här istället, Canon 10D är en Prosumer kamera, D70 en konsumentkamera, Du har så vansinnigt mycket mer kontroll över en 10D än en D70, det är väl det de går ut på....kontroll? Jag vet att de flesta säger "äh...batterigrepp..näää. vem behöver det" Jag sålde som sagt min 300D idag med batterigrepp, killen som köpte den hade aldrig kännt på en kamera med grepp, det är en helt annan känsla och stabilitet, du kan ha kameran lodrätt och hålla i greppet för du har extra avtryckere på greppet. Kameran tar väl typ 400 biilder på ett batteri, jag hade bara ett batteri, med dock ett grepp. D70 kan man inte ens montera ett grepp.
Hemsida med bilder
http://hem.bolina.hsb.se/netjens/
Lycka till med valet
Jens
 
Jag tror inte det spelar ngn roll vvilket hus du väljer.

Den viktiga frågan är vilket system du skall välja. En digital kamera köpt idag kommer troligtvis vara helt omodern om 3 till 5 år men objektiven, blixtar, sladdar.....
 
Det viktiga är att man köper en kamera efter sina behov och sitt hjärta. Man måste hålla i kameran för att känna om man trivs med den och man måste vara ärlig mot sig själv när det gäller sina behov.
Att jämnföra D70 och 10D är egentligen helt fel, då D100 och 10D är de kameror som ligger i samma nivå. Jag köpte en D70 för att den ligger så underbart i handen, den har alla funktioner som jag behöver, den har en underbar bildkvalité med otroligt lite brus vid höga ISO (och utan det fula färgade bruset), jag behöver inte vertikalgrepp, och sist men inte minst, jag har kört Nikon tidigare.
Någon annan skulle säkert kunna säga samma sak om en 300D eller 10D, så du måste bilda dig en egen uppfattning, gå och testa de olika systemen.

När jag skulle gå över till digitalt så tittade jag på Canon mycket, men jag blev inte riktigt kompis med dom när det gäller många saker, men som tur är så är vi alla olika.

netjens skrev:

Nä, tänk så här istället, Canon 10D är en Prosumer kamera, D70 en konsumentkamera, Du har så vansinnigt mycket mer kontroll över en 10D än en D70, det är väl det de går ut på....kontroll? B]


En fråga till Jens bara, Har man vansinigt mycket mer kontroll över en 10D än en D70? Vad menar du? Ge exempel. Du har kanske rätt men jag har inte sett någonting som pekar på det.
 
Daniel.l skrev:
En fråga till Jens bara, Har man vansinigt mycket mer kontroll över en 10D än en D70? Vad menar du? Ge exempel. Du har kanske rätt men jag har inte sett någonting som pekar på det.
Jag tror inte att du har så mycket mer kontroll med 10D än med D70. Däremot så tror jag att du har enklare kontroll. Ett exempel är att om du vill ställa om mellan One-Shot AF och följande AF så har du en knapp för det på 10D, på D70 måste du in i menyerna för Custom Functions för att ställa om det. Men det är nog mycket en vanesak. Jag säger som många andra; titta inte för mycket på huset, av två skäl:

1. Resten av grejorna kommer sammantaget att kosta mer än huset
2. Digitala hus har relativt kort livslängd (jämfört med t ex objektiv och annat). Alltså kommer det att bytas innan resten av systemet.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Jag tror inte att du har så mycket mer kontroll med 10D än med D70. Däremot så tror jag att du har enklare kontroll. Ett exempel är att om du vill ställa om mellan One-Shot AF och följande AF så har du en knapp för det på 10D, på D70 måste du in i menyerna för Custom Functions för att ställa om det. Men det är nog mycket en vanesak. Jag säger som många andra; titta inte för mycket på huset, av två skäl:

1. Resten av grejorna kommer sammantaget att kosta mer än huset
2. Digitala hus har relativt kort livslängd (jämfört med t ex objektiv och annat). Alltså kommer det att bytas innan resten av systemet.

Sant det där med AF, den funktionen har jag på min 801-s, synd att den knappen är borta. Inget jag tänker på, men ändå.

Så sant det du säger om hur kringutrustning är viktigare än huset.
 
netjens skrev:
.../ Nä, tänk så här istället, Canon 10D är en Prosumer kamera, D70 en konsumentkamera, Du har så vansinnigt mycket mer kontroll över en 10D än en D70, det är väl det de går ut på....kontroll? Jag vet att de flesta säger "äh...batterigrepp..näää. vem behöver det" Jag sålde som sagt min 300D idag med batterigrepp, killen som köpte den hade aldrig kännt på en kamera med grepp, det är en helt annan känsla och stabilitet, du kan ha kameran lodrätt och hålla i greppet för du har extra avtryckere på greppet. Kameran tar väl typ 400 biilder på ett batteri, jag hade bara ett batteri, med dock ett grepp. D70 kan man inte ens montera ett grepp. /...

Vill bara påpeka att jag tar en bra bit över 400 bilder med ett batteri och D70. Blixt då och då, och även "normal" användning av lcd-skärmen, vad som nu anses normal. Känns som att batteriet aldrig tar slut.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.