Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 utan blixt?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Superion

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag försöker komma fram till hur man tar en poträttbild med min Nikon D70 UTAN blixt och med kort slutartid... Den ställer hela tiden om sig till att vilja använda lång slutartid...?

Går det?

Mvh
Linus Bindel
 
Grattis till köpet. Den är fin den kameran. Det är värt att lägga ner tiden och pilla sig fram.

Det bästa är att du börjar lära dig dem mera advancerade valen som "A","S" och "P". Personligen föredrar jag "A" då jag kan styra bländaren och kameran sköter tiden. Fast det beror oxå på sammanhanget där man hellre vill styra slutartiden.

Ditt problem tror jag är att du kör på automatik. När kameran känner att ljuset inte räcker till så slår den upp blixten. Det gäller nog de flesta valen med små roliga figurer på.

Pröva med "P" om du tycker att att verkar tekniskt och tråkigt. För "P" är som automatik. Du kan om du vill använda blixten genom att då trycka på blixtknappen.

Lycka till!
 
coolt! de va mitt problem. jag dundrade fram den omedelbums och det gick kalas nu! =P många bilder blev iofs rackarns mörka när de inte fick så lång tid på sig... men men, de va riktigt najs att klura fram!

nästa fråga då som dykt upp...
hur gör man för att ta jättemånga bilder väldigt snabbt? typ om man vill fota en person som springer... jag har testat att använda mig av seriebildsfunktionen, men kan det va autofokus som hindrar?


Mvh
Linus
 
Henke: coolt! nu funkar det! :D
vad är skillnaden på AF-S och AF-C?
Tack som sjutton!


Erik: vad är RTFM? :S
 
Superion skrev:
Henke: coolt! nu funkar det! :D
vad är skillnaden på AF-S och AF-C?

Precis som bruksanvisningen säger:

AF-S När kameran fokuserat ändrar den inte fokus. Inte ens om du riktar den mot något annat. Detta är bra. Sikta på det som skall vara skarpt, tryck ner halvvägs. Kameran fokuserar. Komponera om bilden. Exponera. Det går inte att trycka av om inte kameran fokuserat.

AF-C Kameran försöker hela tiden fokusera. Du kan alltid trycka av en bild. Detta är bra vid sportbilder mm.

/AnWi
 
Ännu snabbare går det om du använder manuell fokusering. Då slipper vänsterhanden vara sysslolös också... :)

Läsa bruksanvisningen är också bra.
 
det finns ett annat sätt att stänga av blixten i t.ex porträttläget. Håll in blixtknappen på vänster sida om blixten och vrid på "hjulet" vid tummen tills symbolen för "blixt avstängd" visas. Enkelt :p
 
-big kahuna- skrev:
det finns ett annat sätt att stänga av blixten i t.ex porträttläget. Håll in blixtknappen på vänster sida om blixten och vrid på "hjulet" vid tummen tills symbolen för "blixt avstängd" visas. Enkelt :p

Hmmm... Det hade jag missat i min bruksanvisning... Tack!
 
oj vilka svar jag fick! :)

jag har läst bruksanvisningen, men den är på engelska och när jag precis börjat fotografera så är det lite svårt med det "språket" som används i beskrivningen...

"Read The Fucking Manual" förstår jag dock alldeles utmärkt, tack så mycket för din kompetenta hjälp Erik.
Iofs så föredrar jag Max "fine" förklaring... :)

Jag frågade angående AF-C och AF-S för att jag tycker det är intressant och tänkte att jag kanske kunde lära mig det som jag nu lärt mig med ord jag förstod bättre. Tack Anders Wikström!

Jag har upptäckt att de flesta funktione4r kan man ändra genom att scrolla på de 2 hjulen, väldigt användbart, men i början gjorde jag galet och hade förvalsmenyerna inställda då de hela tiden ställde tillbaka sig... :)


Jag är nu en visare människa och tack till de som velat förklara och gett mig tid! :)


Mvh
Linus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.