Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70, Problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Mathias,

jag har exakt samma problem med min D70. Jag lämnade in den idag så att de kunde skicka den till Nikons verkstad och reda ut vad som är fel.
Hur lång tid tog det för dem att fixa din kamera?
 
Bytte mitt kit tre gånger skickade den aldrig på service. Fick ett nytt kit varje gång. Men jag har hört att nikon-verkstaden har servicetid på 1-3 veckor.

Lycka till!
 
Ja de se att det kan ta upp till tre veckor men jag hoppas att det går fortare för jag saknar redan fotandet!
 
Oja! Jag märker helt klart skillnad även om jag inte kunnat testa kameran allt för mycket på grund av det dåliga vädret.
 
Tullo skrev:
Oja! Jag märker helt klart skillnad

Kan du vänligen posta en länk till en bild med full upplösning, så att vi (jag:)) kan jämföra den med den ursprungliga (som inte längre finns iofs.:)).

Har nämligen ett liknande problem och undrar om det är värt att byta eller det är ett havande fel.
 
Nikon har problem med backfokus på en hel del av sina D70.Jag fick inte ordning på min skärpa förren jag lämnade in kameran och fick den justerad.Här är en bra länk för att kolla om kameran lider av backfokusproblem.
http://md.co.za/d70/chart.html
Min D70 blev mycket bättre efter justeringen
 
Jag upplevde lite fokus problem med min D70. Nu litar jag inte längre på autofokus utan kör bara manuellt. Bilderna blir bra mycket skarpare. Sedan fick jag lära mig att grundställningen var att autofokusen fokuserade gärna på närmsta objekt. Dum som jag var hade inte en tanke om det tills jag läste instruktionsboken. Nu har jag börjat att använda autofokusen.

Annat problem jag fick uppleva var att bilderna oftast blev för över eller underexponerade. Detta för att auton för WB är riktigt dålig! Så lita inte på kameran. Man måste lära sig att hantera leksaken.

Jag ska erkänna att D70 är min första systemkamera. Har bara ägt en kompaktkamera sen tidigare. Så amatör är jag som blint litar på auto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.