Annons

Nikon D70 och äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Berzecer

Ny medlem
Hej

Jag är en nybliven ägare till en D70 och hittills har den verkligen levt upp till mina förväntningar (jag är en glad amatör).

Häromdagen fick jag några äldre objektiv och div utrustning av en släkting, och jag har fått det att fungera hjälpligt.

Några funderingar som jag har är:

1. Hur får jag den inbygda blixten att fungera med de manuella äldre objektiven?

2. Det var både en telconverter och en mellanring bland utrustningen och det "stjäl" väldigt mycket ljus. Är det så även med modernare converters och mellanringar? För om det inte är så funderar jag på at köpa en teleconverter som fungerar med mina nya AF objektiv. Ge gärna tips på vilken ni rekomenderar.

3 När jag sätter ihop ett AF objektiv med teleconvertern eller mellanringen så måste jag ställa in kameran på M läge och sedan ställa in slutartiden manuellt. I detta läge kan jag inte ändra bländare. Skall det vara så? Vilken bländare ger AF objektivet i detta läge? På de äldre objektiven kan man ju ställa bländare direkt på objektivet och det gör det hela mycket lättare.

Min utrusttning som jag försöker få att fungera ihop är:
Ny
Sigma zoom 55-200 1:4-5.6 DC 55
Sigma zoom 18-50 1:3.5-5.6 DC 58

Äldre
Nikon M2 (Mellanring)
Panagor Auto Teleconverter 2x
Micro-Nikkor-P Auto 1:3.5 55
Sigma mini-tele f=135 1:3.5

Jag fick även en Nikkormat med bland utrustningen, så vill man plåta analogt så går det med:) Men jag vet inget om denna kamera, är den bra?
 
1. Vet ej...

2. Alla konvertrar och mellanringar stjäl lika mycket. En 1,4X konverter snor ett bländarsteg och en 2X två. En mellanring är ju bara ett rör och kan inte konstrueras annorlunda. Ett alternativ som inte stjäl ljus är försättslinser, men jag tror inte kvaliteten blir riktigt densamma.

3. Om mellanringen/konvertern saknar elektriska kontakter så funkar inte de här sakerna med D70, trist nog, eftersom bländarinställningen görs elektroniskt från kamerahuset. På nyare tillbehör finns de där kontakterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.