ANNONS
Annons

Nikon d70 med blixt i dagsljus på håll

Produkter
(logga in för att koppla)

sethakan

Avslutat medlemskap
Ibland när jag tar bilder i klart dagsljus på längre håll och har inställt på auto väljer den att ta med blixt och isotalet sticker i höjden det resulterar i en totalt överexponerad bild.
Exemplet nedan är inte alls så illa som det kan vara, men detta är den enda jag har sparat.

Även om blixten är uppe sedan en tidigare mörk bild så ska den ju inte gå av om det inte behövs.

Jag tog en gång bilder i strålande solsken i en skidbacke, många bilder på nära håll, även här på auto och där kameran valde att ta med blixt, dessa bilder blev fantastiskt bra.

Shit, denna tråden ska visst va på Nikon Digitalt, kan nån flytta den?

Senast ändrad:
Därför att när kameran är inställd på auto kan jag inte själv välja, automatisk du vet ;)

Tjena!

Bildens motiv är lite speciellt, stora kontraster mellan den ljusa reflektrande rutan och bilens svarta lack. Det är ett mycket svårt motiv. Kameran blir lurad helt enkelt. Lär dig av situationen och lär dig använda din fina kameras manuella inställningar.

Ditt exempel med skidbacken är lite av samma sort fast där har du säkert haft ditt objekt lite närmare kameran och detta har då blivit "upplättat" av blixten. Kameran har bedömt snön som motljus och då lättat upp motivet med blixten.

Bara spekulationer, ha´t gott!

Andreas

sethakan skrev:
Därför att när kameran är inställd på auto kan jag inte själv välja, automatisk du vet ;)
Jag tror det är ett ganska normalt kamerabeteende, upptäcker den att det finns en aktiv blixt på den så kommer den att använda den. På någorlunda moderna kameror kan du t.ex. inte ställa någon kortare tid än kortaste blixtsynktid med en påslagen blixt, inte ens i manuellt läge.

Vill man inte ha blixt får man stänga av den, inte helt ologiskt tycker jag.

Ledsen men du har fel.
På Auto kan du inte ta utan blixt om kameran bestämt att blixten behövs. Om blixten själv poppar upp på en bild och sen är kvar uppe på nästa bild så fyras blixten ej av om kameran tycker att det är ljust nog.

Men då är det väl bättre att lära sig fota helt manuellt med D70n? Mänskliga intellektet och erfarenheten spöar all automatik.

Det är roligare med manuella inställingar också!

/Erik

sethakan skrev:
Ledsen men du har fel.
Där ser man! Jag har ju förstås ingen D70 utan en analog kamera med "bara" P,S,A och M vilket jag tror (hoppas) en D70 också har. Är det inte bättre att använda någon av dessa lägen och själv bestämma när man skall använda blixten??

Nyfiken, vilket mervärde (utom att slå på blixten i tid och otid som det verkar) tillför "Auto" jämfört med P(rogram)?

Nu fattar jag inget????????
Har en D100 själv.
Så länge man inte sätter upp blixten oavsett program så blixtrar det ju inte. Det är väl bara att inte sätta upp blixten.
Eller hoppar den upp själv på D70:in.
-Anders

tormig skrev:
Är det inte bättre att använda någon av dessa lägen och själv bestämma när man skall använda blixten??

Jo det är ju det jag gör, vad jag egentiligen ville veta var om det var fel på kameran eller som det brukar vara, fel på mig. Det står att objektivet och blixten arbetar ihop, jag tyckte det verkade konstigt att den fyrade av när motivet befinner sig typ 100-200m bort, den borde veta bättre

Svar till Anders: D70 har ett läge "Auto" där blixten poppar upp själv när den behövs, men det är bara på auto detta sker.

Jag hittade lösningen, den står på sidan 95 längst ner i användarhandboken. Och som vanligt var det inte kameran det var fel på.

Förövrigt är d70 en riktigt bra kamera i mitt tycke.
Hade en dimage A1 innan och dom spelar absolut inte i samma division, med en d70 i handen är A1 en "leksak", vi snackar känsla då inget annat.

Det går att stänga av blixten trots att du har kameran på Automatik. Klicka på den lilla knappen på kameran som heter "Blixtsynkroniseringsknapp" (högt upp på framsidan) samtidigt som du vrider på "huvudfunktionsratten" (till höger bak på kameran). Då kan du stänga av blixten.

Kanske finns nåt annat sätt också, men eftersom jag bara haft min D70 i tre dagar så har jag inte lärt mig alla finesser ännu.

Själv kör jag mest kameran i läge "A".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar