Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 lins skydd.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag brukar använda bomullstopps som jag lindar linsputspapper runt och droppar en eller ett par droppar linsrengöringsvätska på. Detta för att komma ända in till kanten. Ett litet salivstänk kan man ta bort genom att andas på det och försiktigt ta bort med toppsen.

Linsputsvätska innehåller alkohol och dunstar fort utan att lämna fläckar.

En liten fläck på frontlinsen gör inte så mycket. Du kan fotografera i lugn och ro utan att det syns på bilderna.
 
Eva Obenius skrev:
Är mitt objektiv förstört nu ?

NEJ!

Lite smuts på frontlinsen är inget större problem, det kan du ta bort med linspapper och lite utandningsluft.
Men framförallt skall du inte låta smutsen stoppa dig, din kamera är till för att användas, och det rejält. Den stål stänk och använding även utan linsfilter eller liknande.

Dessutom upplever jag att skit på linsen (i normal mängd) sällan syns på bilderna, så det är bara att köra på!

//
 
Tack !

Har ringt runt, förvånande många butiker som inte säljer filter till D70. De verkar så förvånade också (typ, vad ska man med det till).

Jag gillar ju att fotografera vid havet och där kan det stänka som bara den.

Linspapper säljer de inte heller - men nu har jag iaf hittat ett litet rengöringskit (Hama), får duga.

Fläckar på objektivet kan synas just för att det kan vara mycket hav och himmel på mina bilder, det tar sån tid att peta bort fläckarna i photoshop. Men det var iofs med den gamla lilla kompakta digitalkameran som det så lätt syntes, vet inte än hur det är med Nikon.
 
Eva Obenius skrev:
Har ringt runt, förvånande många butiker som inte säljer filter till D70. De verkar så förvånade också (typ, vad ska man med det till).
Nu är jag lite osäker på vad du är ute efter men vill du bara ha ett skydd för frontlinsen är det ju frågan om ett UV eller skylightfilter, helst med bra antireflexbehandling. De du nämnde är bra, både B+W och Hoyas Super HMC-serie. Frågar du en fotohandlare efter "filter till D70" är det bara risk att personen blir förvirrad. Det är samma filter som alltid förr och inget annat.

Sen är det klart att alla handlare inte har UV/skylight inne av rätt diameter.

Linspapper säljer de inte heller - men nu har jag iaf hittat ett litet rengöringskit (Hama), får duga.
Jag skulle även rekommendera en mikrofiberduk för optiskt bruk (det finns också mikrofiberskurtrasor för städning av hemmet men de kommer inte i närheten av mitt objektiv). Dessa dukar finner man hos fotohandlare, optiker (glasögonrengöring) och ibland även hos mer välsorterade "vanliga" butiker och kostar inte mycket.

Den lilafärgade fläcken du fick har är samma fenomen som när olja flyter på vatten. Är fläcken väldigt tunn uppstår dessa fenomen och är inte farligt. Dessa brukar synas väldigt bra på antireflexbehandlade ytor. Att man inte brukar rekommendera att blåsa bort damm med munnen är för att man riskerar få fler fläckar av saliv än man blåser bort dammkorn. Alltså är det lämpligare med gummiblåsa eller liknande som inte riskerar spruta saliv.

Jag brukar ta bort vattenstänk och småfläckar genom att andas på glasytan för att få imma som fuktar. Dels hjälper det till att lösa fläckar men framförallt så ser man lättare var tex feta fläckar finns. Därefter putsar jag försiktigt med min mikrofiberduk som jag skakat ur några gånger för att få bort dammpartiklar och annat skräp.

På detta sätt har jag fått bort alla fläckar och fingeravtryck som jag stött på hitintills och har inte behövt ta till kraftigare rengöringsmetoder.

Sen ska man inte vara för paranoid. Syns fläcken på bilden? Om inte så behöver du nog inte vara alltför pedantisk och polera bort allt hela tiden. Tänk på att motljus kan dock få fläckar och damm att framträda tydligare.
 
Jo, jag frågade efter just UV- eller skylight-filter och jag kunde tänka mig även sämre kvalitet på filter så här i samband med köpet (typ, Måste inte vara B+W) bara för att snabbt Ha ett filter - så slipper jag känna mig orolig när jag går på klippor i skog, med hund etc. Jag har ju inte precis gjort någon större undersökning - men av fyra "söndagsöppna butiker" där samtliga säljer (har sålt) Nikon D70 fick jag beskedet att de inte har filter till den kameran.
Kanske bara en slump, de kan ju ha tagit slut.

Tack för fler rengöringstips - jo, jag är nog lite nojig såhär i början, på den nya ytan syns ju allt och läser jag härinne så kanske jag teoretiserar - särskilt när jag inte har hunnit släpa runt kameran ute så mycket än.

Det där med att fläckar inte syns - om man ljusar upp hela bilden jättemycket brukar de dyka upp, fläckarna - och/eller om motivet är av sådan art (=sånt där fläckar syns) - men - det kan ju ända att fläckar kommer att synas mindre nu, ni kan inte ana vad liten lins-öppningen är på en Hp 315, där blev en fläck väldigt lätt av typen "10% av bilden" eller hur jag ska beskriva. Jag vänjer mig väl vid nytt (inkl. om fläckar syns eller ej) med tiden :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.