Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 i autoläge.

Produkter
(logga in för att koppla)

AgentXTC

Aktiv medlem
Hejsan..

Ibland när jag tar en bild så blinkar en del av bilden vitt. precis som om man markerat en del av bilden i photoshop, någon som vet vad detta menas?

Samt så står det längst ner på lcd´n markering....

Tacksam för hjälp.
 
grymt snabba svar asså! =)

hur kan den bli överexponerad i autoläge?

kan någon förklara hur man undivker överexponering isåfall, håller på att lära mig... =)
 
Ska du inte behandla bilden och i övrigt är nöjd så kanske det inte gör något att det är vitt där, om det ska vara så. Kameran säger bara att den delen av bilden inte går att efterbehandla.
 
Det är oftast inte meningen att någon del av bilden ska vara helt vit eller svart. Därför varnar kameran. Det ska inte vara ett generellt problem då kameran ska underexponera en smula på fabriksinställningarna. Annars finns det små trix att få kameran att underexponera i autoläget men det tror jag inte du vill. Bilderna kommer då upplevas som tråkigare.

Din bild är antagligen kontrastrik?
 
jag tog lite kort på vår son som badade och sen var det en vit dörr vid sidan i badrummet och dörren blinkade vitt så jag trodde att kameran pajat eller visade att något var fel... men det kan ju vara så att när blixten slog och det reflekterades från den vita dörren så blev det en överexponering just där eller vad tror du?
 
Precis. En vit dörr med blixt borde kameran reagera på. Dock inget fel på bilden. Man kanske kan stänga av varningen. Kolla manualen.

Själv väntar jag på en D70.
 
jupp. jag letar som en besatt i den svenska manualen hittar bara på sidan 117 så står det:

Bildframhävningar , de ljusstarkase områdena i bilden markeras med en blinkande ram.

Men det står inget om hur man stänger av detta. Ser irriterande ut.

I den engelska pdf manualen står det också detta men där kallar de det för "Highlights"

Återkom gärna om du hittar vart man stänger av detta.
 
Du bör väl bara kunna ändra visningsläge på navigerings-knappen på baksidan (sitter inte med manual eller kamera på jobbet), då kan du antingen bara visa bilden, visa viss information om bilden, historgram eller markeringar med överexponerade områden. Med flervalsknappen väljer man ju bild upp/ner och visningsläge i sidled.
 
Slå mig inte om jag har fel nu..äger ju inte en D70 ännu..men testa "pil vänster". Jag tror det sätter på och stänger av funktionen.

Jag vet inte om den visar helt vita pixlar eller pixlar som närmar sig helt vitt..det står säkert i manualen. Jag skulle ha denna funktion på, det är ju jättebra.
 
daniel, kan du förklara för mig varför denna funktion skulle vara bra, för mig som nybörjare blir jag bara konfunderad och trodde att något var fel. När kan man ha glädje av detta?
 
AgentXTC skrev:
daniel, kan du förklara för mig varför denna funktion skulle vara bra, för mig som nybörjare blir jag bara konfunderad och trodde att något var fel. När kan man ha glädje av detta?
Du kan aldrig få fram detaljer ur ett överexponerat parti, så för att kunna få med allt i en bild bör man inte överexponera den. Till sin hjälp har man bland annat histogram och markingsfunktionen.
 
AgentXTC skrev:
daniel, kan du förklara för mig varför denna funktion skulle vara bra, för mig som nybörjare blir jag bara konfunderad och trodde att något var fel. När kan man ha glädje av detta?

Såg att det redan fanns ett utmärkt svar på denna fråga.
Dessa funktioner kan verkligen hjälpa dig som nybörjare att inte exponera fel.
 
"markeringar"

Framförallt är det bra att kunna se hur bilden är exponerad när man fotograferar manuellt och i RAW-läge. Som vissa nämnt innan är de blinkande markeringarna helt utfrätta pixlar, alltså = vitt och de kan man ej göra så mycket åt när man sedan ska efterbehandla bilden.

När jag fotograferar manuellt använder jag histogramet för att utläsa var min expoenering befinner sig. Jag förösker undvika att få helt utfrätta pixlar = markering i histogrammet längst till höger. (Histogrammet visar hur pixlarna i gråtoner är fördelade i bilden från svartaste svart = vänster till vitatste vitt = höger). Har jag fått merkeringar i det vita så underexponerar jag bilden tills markeringarna har försvunnit. detta innebär att jag får en mjuk bild, men den innehåller all information som är möjlig. Därefter tar jag in den i RAW-plugin programmet i photoshop och efterarbetar den där tills den ser bra ut.

När du fotograferar på Auto kan du inte styra detta speciellt mycket, men du kan tex. ställa ner blixten på lite lägre effekt så blir det inte så utfrätt.
För att få bort markeringarna när du titta på bilden i LCD-displayen tryck pilen till höger. Det finns fyra lägen, ett utan någon info, ett med olika exponeringsinfo + objektiv info etc, ett med histogrammet och sist markeringarna. Klicka runt med pil höger eller pil vänster.
Kameran kommer ihåg den senaste inställningen du hade även efter att kameran varit avstängd.
 
Skall man vara petig betyder blinket att en av de tre färgerna (RGB) har uppnått maximalt värde, oftast men inte alltid är det samma som helt vitt.

Jag tycker det är en mycket användbar funktion när jag bedömer exponeringen.

Jag exponerar så jag ligger precis 1/3 steg under blink på vita partier, då är jag säker på att jag exponerat så rikligt det går utan att förlora detaljer i de ljusaste partierna.
Det betyder att jag minimerat risken för brus.

Ett antal hundra tester visar att detaljåtergivningen i de ljusa delarna inte försämras av att ligga så pass nära blink.

Ofta använder jag exponeringskompensationen när automatiken ger blink för att strypa exponeringen men lika ofta fotograferar jag manuellt och river av en ruta eller två tills histigrammet visar att jag ligger precis på gränsen till blink. Jag kan se på histogrammet hur mycket jag behöver öka/minska exponeringen i 1/3 steg så det är inte svårt att pricka rätt.

Jag antar att D70 fungerar på samma sätt som D100.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.