Annons

Nikon D70,hur återgå till enbildsvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

groa

Medlem
Min son lånade kameran på skolutflykten.Väl hemma hade han på något sätt ställt in kameran på flerbildsvisning efter taget foto.Jag har letat i den engelska guiden, men kan inte ändra tillbaka. Vill att kameran endast visar sist tagna foto, så att jag kan zooma in och grovkolla skärpan. Snälla hur gör jag ? Har ingen svensk bruksanvisning...
Tacksam för tips.
 
Det är väl bara att trycka på zoomknappen med ett +. Åtminstone finns det en sådan på D80. För att återgå till flerbildsläget så trycker du på minusknappen.
 
Tryck fram så att det syns bilder på displayen. Därefter tryck på knappen där det står "ISO" ovanför knappen. På knappen är det tryckt ett rutmönster. Då växlar kameran mellan att visa; En bild,fyra bilder och nio bilder.
 
Åter till enbildsvisning

Hej!

Bildvisningen styrs av knappen vid displayen som ser ut som ett "schackbräde". Den har oxo etiketten ISO.
Upprepade tryck stegar dig genom 1-bild/4-bild/9-bild/1-bild o.s.v.

Lycka till!

/prylnissen

edit: Jag blev tredje man......
 
Tack för era svar. Det löste inte problemet riktigt.
När jag fotograferar nu, så kommer det alltid upp en fjärdedelsbild. Då måste jag trycka på enter för att få helbild. För att se föregående bilder måste jag nu använda iso-knabben, där jag förut kunde snabbläddra med piltangenterna mellan helbilderna. Jag kanske inte förklarar så bra, men jag är tacksam för hjälp..
Jag vill alltså ha en helbild på dispayen, direkt efter bilden är tagen.Några fler tips?
 
Gick lite fort det här- blev visst knabben istället för knappen, men okey, ni fattar vad jag menar, hoppas jag.
 
Jag kan inte D70 och är inte helt säker på vad du menar. Men... är du i ett läge där bilden täcker en fjärdedel och resten visar histogrammen kanske du komma därifrån genom att trycka upp/ned alternativt rulla på hjulet tills du hamnar i normalläge.
 
Tack för svaret Magnus, det inte riktigt det jag menade, har försökt att återställa kameran, men får inte till det.Någon som har fler klurigheter på lut?
 
Kan det vara.......?

Hej Gro!

Nu skall vi se om jag kan reda ut mina upptäckter;

Efter att ha provat ett antal olika möjligheter, har jag lyckats återskap dina problem.
Kolla om det, efter att du tryckt på ENTER för att få enbildsvisning, syns tre små symboler (rutmönster/förstorimgsglas/knapp) i övre vänstra hörnet av displayen.
I så fall, tryck på ENTER en gång till, och därefter på ISO-knappen för att stega fram till enbildsvisning.
Det kan funka! (Gör så på min D70!) :)

Lycka till!
/prylnissen
 
Hej Bo, det fungerade !
Tusen tack till alla som hjälpt till.
Ni är guld värda!
MVH Gro
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.