Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 - Fast ljusstarkt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AgentXTC

Aktiv medlem
Hej på er!

Har precis kommit igång med plåtandet med min D70.

Jag har idag det medföljande kit objektivet 18-70DX samt ett Nikkor 70-300G Telezoom som fungerar helt okey.

Nu har jag tänkt att gå vidare och börja plåta min son på 3månader och ställs inför följande problem:

Helst vill jag ta utan blixt då det inte är speciellt kul att skjuta den i ögonen på honom hela tiden. Samt att jag tar de flesta korten inomhus i befintlig belysning.

Har ni digitalägare några tips på bra ljusstarka objektiv? Skall man satsa på ett fast AF Nikkor 50mm/1.8 eller skall man titta på nåt begagnat istället?

En sak jag funderar på är ju att ett 50mm blir ju runt 75mm, och är det inte i längsta laget för närbilder eller har jag fel?

Hur gör ni när ni tar kort inomhus utan blixt?

Alla tips mottages varmt!
 
Har funderat likadant. Prova att fota med 18-70 objektivet på brännvidd 50.

Jag upptäcker att jag ofta zoomar in, men för ett mer reportageliknande fotande så passar kanske ett 28 (42) bättre. De är dock mycket dyrare och lite sämre.

AF Nikkor 50mm/1.8 är ett av de bästa objektiv som finns om man gillar brännvidden.
 
Nikkor AF 50mm 1:1.8D är överlägset ljusstarkt och skarpt. Dessutom mycket billigt. Nikkor AF 50mm 1:1.4D är lite ljusstarkare men MYCKET dyrare.

Ett 50mm blir som sagt likt ett 75mm på D70. En fast Nikkor AF 35mm 1:2D är ett annat alternativ som på D70 blir mer likt 50mm. Objektivet är dock inte alls lika skarpt som 50mm 1:1.8 och en del gluggar av den modellen har problem med att bländaren kärvar ihop.

Sen finns det ju en hel del andra fasta gluggar med ännu kortare brännvidd, t.ex Nikkor AF 24mm 1:2.8D vilket oxå är en underbar glugg, den förvränger ju dock bilden en aning.

Personligen har jag alla dessa fyra objektiv och gillar dem alla. Har du utrymme för ett 50mm objektiv (liknar ju 75mm på D70) så skaffa 50mm 1:1.8'an. Vill du dock kunna fotografera på lite trängre utrymmen välj 35'an.
 
Alla bör ha ett 50/1,8 :)
Så här ser min kameraväska ut just nu:
Nikon 50/1,8
Nikon 18-70/3,5-4,5
Sigma 70-300/4-5,6

Måste säga att jag älskar det ljusstarka 50 objektivet, använder det ganska ofta, defenitivt mer använt än jag trodde det skulle bli.

För det du beskriver tycker jag objektivet passar perfekt. Se om du kan hitta ett begagnat, så kommer du ännu billigare undan.
 
Underbart!
Precis när jag bestämt mig för att fråga i forumet om någon har erfarenhet av Nikons 50/1.4, så hittar jag detta.

I mitt fall är jag ganska glad att normalobjektivet blir i närheten av 75mm på en D70. Jag är främst intresserad av att det ska släppa in så mycket ljus som möjligt, då jag tar mycket bilder vid koncerter. Dessutom vill jag ha något som fungerar bra till porträttfotande, vilket jag vill göra mer av.

Ni som har provat, är det stor skillnad mellan de två varianterna - förutom priset såklart?
 
Det är ingen enorm skillnad mellan 1,8 och 1,4. 1,8 sägs vara lite skarpare. 1,4 är lite robustare och tre gånger dyrare. Jag köpte 1,4-varianten därför att jag gillar hög ljusstyrka. För porträttbilder tycker jag det är bättre med ett lite längre objektiv. Varför inte kolla på 85/1,8. Det är inte speciellt dyrt. Själv ska jag köpa 85/1,4 när jag får min digitala systemkamera.
 
Glöm inte bort en av Nikons absolut bästa porträttgluggar, 85/1.8. I mitt tycke är iofs 85mm i kortaste laget för porträtt, även med D70 men jag hade hellre satsat på en 85:a än en 50:a (som man iofs kan köpa beg när som helst för en spottstyver).
 
hmm.. många bud här! =)

50mm/1.8 verkar ju vara en favorit..

Jag kommer ta mest inomhusbilder på min lilla son blir inte en 85mm för nära?

Finns det inget ljusstark zoom tex 18-85 eller något sådant?

Eller är fasta objektiv överlägsna i ljusstyrka och skarphet?

Någon mer som vill tycka till?

Det där att köpa en 50mm/1.8 för en spottstyver låter intressant, någon som vill sälja eller vet var man kan hitta ett sådant någonstans? =)
 
85mm är inte för långt för barnbilder. Jag har själv en son på 1 år och min 'normaloptik' är numera 80-200/2.8. Nu håller jag mest på med utomhusfotografering men i vinter kommer även du att ha en knatte som springer omkring och då lär du inte ha så stor nytta av en 50/1.8..
 
AgentXTC skrev:
Hej på er!

Har precis kommit igång med plåtandet med min D70.

Jag har idag det medföljande kit objektivet 18-70DX samt ett Nikkor 70-300G Telezoom som fungerar helt okey.

Nu har jag tänkt att gå vidare och börja plåta min son på 3månader och ställs inför följande problem:

Helst vill jag ta utan blixt då det inte är speciellt kul att skjuta den i ögonen på honom hela tiden. Samt att jag tar de flesta korten inomhus i befintlig belysning.

Har ni digitalägare några tips på bra ljusstarka objektiv? Skall man satsa på ett fast AF Nikkor 50mm/1.8 eller skall man titta på nåt begagnat istället?

En sak jag funderar på är ju att ett 50mm blir ju runt 75mm, och är det inte i längsta laget för närbilder eller har jag fel?

Hur gör ni när ni tar kort inomhus utan blixt?

Alla tips mottages varmt!

50/1.8 är ett mycket skarpt och bra objektiv som är alldeles väldigt billigt. Det blir 75mm på din D70 och utmärkt för porträtt. Jag fotade nyligen dans på en tämligen mörk scen. Blixt var inte tillåtet. Då kom 50/1.8 väl till pass
 
jag har ju redan ett 70-300G men det är inte speciellt ljusstarkt.

Skall jag leta efter ett 80-200/2.8 och är det stor skillnad mellan det jag har? Kan man skjuta med det inomhus utan blixt?

jag har ju redan ett DX objektiv som är 18-70/3.5-4.5

vilken är isåfall bästa kompletteringer för mig för inomhusfotografering utan blixt?

Eller räcker mitt 18-70 för inomhusbilder utan blixt? Isåfall måste jag väl ha långa slutartiden och ISO1600? Blir det inte gärna väldigt suddiga bilder då? Särskilt när sonen gärna inte ligger still... =)
 
Om jag får ge dig ett råd som ligger utanför din fråga: Fundera på om du inte skall satsa dina pengar på en SB-800/600 istället för en ny optik. Du kommer att ha betydligt mer nytta av en blixt som du kan slå i taket än en ny ljusstark optik. Jag vet inte om du har sett/upplevt skillnaden mellan kamerans inbyggda nödblixt och en blixt slagen i taket. Har du inte det kommer du att bli amazed...
 
bdajegu skrev:
Om jag får ge dig ett råd som ligger utanför din fråga: Fundera på om du inte skall satsa dina pengar på en SB-800/600 istället för en ny optik. Du kommer att ha betydligt mer nytta av en blixt som du kan slå i taket än en ny ljusstark optik. Jag vet inte om du har sett/upplevt skillnaden mellan kamerans inbyggda nödblixt och en blixt slagen i taket. Har du inte det kommer du att bli amazed...


Jag håller med Jens - jag skulle absolut hellre satsa på en ordentlig blixt än ett nytt objektiv för ditt ändamål. En SB-800 kostar just nu ca 3.500 kronor och för det priset finns det ingen som helst anledning att köpa någon annan blixt.

Min SB-800 tillsammans med min gamla SB-50DX (i SU-4-läge) ger ett helt vansinnigt bra ljus för inomhusfotogtafering. Du kan antingen köra blixten i taket eller i väggen, men du kan dessutom utan problem "simulera" naturligt ljus genom att använda blixten trådlöst.

/Thomas
 
Totala digitala amatörkitet

Nikon D70
Nikon 18-70DX/3,5-4,5
Nikon 50/1,8
Sigma 70-300/4-5,6 eller
Nikon 80-200/2,8 D ED om man har råd.
Nikon SB800/600
Sandisk Ultra ll 1024mb
 
Hej,

störs inte småbarn av en blixt som slår i taket på samma sätt som den inbyggda blixten?

Min nybörjar setup är enligt följande:

Nikon D70
Nikon 18-70DX/3,5-4,5
Nikon 70-300G/4-5,6 eller
Nikon Fjärrkontroll ML-3 till D70
Nikon Kameraväska CF-D70 till D70
2st UV Filter B+W 010 MRC
Sandisk Extreme 1024mb
Lowepro Phototrekker Ryggsäck
Manfrotto Digi 728B

Ingen blixt än så länge.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.