Annons

Nikon D600 vs. Pentax K-3 Image Comparison: Pentax Sweeps Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jörgen: men det är en uppfattning som delas av många, pentax är ju t om inte pentax längre...

Specielt i Japan/kina som jag rör mig i ses pentax som ett snart dött system, tråkigt tycker jag men en verklighet. Du får noll och ingenting i inbyte på en k-5:a tex i många butiker dör pga att ingen vill köpa den då den ses som ett udda märke.

Men Ricoh k-3 räcker säkert till ett tag för användarna som köper idag.

I så fall borde väl en jämförelse Pentax K-3 vs. Nikon D7100 var mer rättvisande. De är ju båda APS-C kameror med 24 mpix.

Njae, det är la intressant att jämföra 24 mpix APS-C mot 24 mpix FF? Sedan att skribentens subjektiva bedömning av bilderna inte går at verifiera utöver slumpmässig och/eller fanboyistisk skillnad är intressant på sitt sätt.

Njae, det är la intressant att jämföra 24 mpix APS-C mot 24 mpix FF? Sedan att skribentens subjektiva bedömning av bilderna inte går at verifiera utöver slumpmässig och/eller fanboyistisk skillnad är intressant på sitt sätt.

I så fall ska man nog jämföra två kameror av samma märke som t.ex. D600 och D7100. Ska man jämföra två märken så ska man nog välja två kameror som är så lika varandra i övrigt som möjligt. Man kan jämföra en banan och en gurka hur krökta de är. Man kan jämföra en gurka och en paprika hur gröna de är. Men om man försöker jämföra vilken som är godast av banan och paprika så är man nog ute på hal is.

Det går väl aldeles utmärkt att jämföra K-3 med D600/610 - varför skulle det inte gå bara för att det rör sig om olika märken? Råformat är enklast men även JPEG går så länge man är medveten om att olika behandlingar ger olika vinster/förluster. Så t ex att enbart titta på brus utan att granska detaljåtergivning går inte.

Skulle vilja säga att dagens kompakter ger lika bra bilder gårdagens APS-C, dagens APS-C ger lika bra bilder eller bättre än gårdagens FF. Det som har förbättrats mycket dom sista 3 åren är färger/kontrast/brus. Jag tror nog att PENTAX K-3 är bättre än Canon 5D mk2/Nikon D700 men sämre än 5D MK3/D800/D600..........................

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar