Annons

Nikon D600 vs. Pentax K-3 Image Comparison: Pentax Sweeps Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns som att alla dessa jämförelser mellan kameror, märken etc egentligen grundar sig på mindrevärdeskomplex. Det verkar finnas ett starkt bekräftelsebehov av att den egna kameran eller märket duger precis som alla andra. Det märks tydligt i forum runt om på webben. Det blir ofta väldigt bittert, hätsk och surt under sådana här diskussioner. De flesta skulle må bättre av att sluta bry sig och använda sina grejer istället.

Det känns som att alla dessa jämförelser mellan kameror, märken etc egentligen grundar sig på mindrevärdeskomplex. Det verkar finnas ett starkt bekräftelsebehov av att den egna kameran eller märket duger precis som alla andra. Det märks tydligt i forum runt om på webben. Det blir ofta väldigt bittert, hätsk och surt under sådana här diskussioner. De flesta skulle må bättre av att sluta bry sig och använda sina grejer istället.

Jag tror att det är ett besserwisser-komplex. Om man inte har den nyaste, dyraste och största kameran, från någon av de 2 drakarna, med objektiv i småbilsprisklassen, så kan man inte fotografera alls. Speciellt inte om man är nybörjare med en budget under 10 000 kr. ;-)

Alla DA Ltd och FA43, FA77 Ltd?

Kan vara läge att avvakta en aning med FA-modellerna, ryktet säger att de kommer uppgraderas till HD i samband med FF-lanseringen, om det blir någon sådan. Alla DA är ju redan uppdaterade, så där är det bar att handla :) Jag har 15, 35 och 40, fantastiska små saker.

Jag upplevde alla Nikon-bilder som ljusare än motsvarande Pentax-bild. Beror det på att den större sensorn fångar mer ljus vid samma ISO/bländare/slutartid? I så fall är jämförelsen inte särskilt rättvisande?

Att den är döende har med hur den säljer, inte om den är bra eller inte.

Ricoh K-3 är säkert jättesupernice.

Dock är bilderna intetsägande, ricoh k-3 har sämre iso, större skärpedjup osv....

Nej avvaktar dxomarks test. Dock visar ju testet något nörkligt... En så pass gammal kamera lyckas så bra mot en toppmodern ny kamera som ricoh k-3 ...

Såg inte en enda högisobild tagen i dunkel belysning (dvs där ma nnåste ha högt iso, inte dagsljus med högt iso). Föresten så såg man defintivt vilken bild som var absolut bäst i högt iso på dagtid när man öppnar de fullstora bildena.
Dessutom är ju skärpedjupet och bokehn en faktor som inte en APS-C kan piska en FF sensor avsett ålder.

/Stefan

Är det bara jag som inbillar mig, men k3 filerna är ju jättesuddiga i jämförelse? Tydligast är hundbilderna runt ögonen och huvudet.

K-3 blir säkerligen en alldeles utmärkt kamera att jobba med men inte någonstans i det där testet vinner den på bildkvalitet. Lite för mycket önsketänkande från testaren. Den klarar sig dock väldigt bra mot FF sensorn och det skall såklart bli intressant att följa utvecklingen framöver.

Skulle inte köpa in mig i ett döende kamerasystem...

Ett inlägg som andas mindrevärdeskomplex, jakt på uppmärksamhet, provokation eller vad det nu må vara. Tillför inte någonting till denna diskussion och är dessutom så har kommentaren ingen som helst verklighetsförankring. Istället framställs du som trampad på tårna och som "hämd" kommer en kommentar i stil med "ska du säga som har så ful kavaj". Löjligt, omoget.

Efter att jag klickat på bliderna och sett dom i det stora formatet. Så håller jag med om att Pentaxen har högre upplevd bildkvalié. De ska testa iso-prestanda senare. Det kommer att vara intressant om K-3 är bättre än K-5lls. Blir nog en betällning av en K-3 om iso-prestandan är bra.

"Testet" är ju nära nog helt värdelöst. Mest verkar man ha testat någon ospecificerad inställning i Lightroom, med tanke på de slutsatser som dras. Möjligen har också vilken skillnad i skärpedjup man får med olika sensorstorlek testats. Man kan också konstatera att ljusmätaren inte beter sig precis likadant i kamerorna. Surprise!

Fast det är klart att det här är ett bra sätt att få trafik till sidan och något som somliga direkt hoppar på, precis som i den här tråden. Om det sedan verkligen finns stöd för slutsatserna utifrån bilderna som visas blir en ren fråga om subjektivitet.

Mycket bra tolkning!
Man anar väldigt ofta ett lillebrorskomplex från Pentax anhängarna.
Man drar gärna fram hur otroligt mycket regn vissa pentaxmodeller tål.
Tja det är väl bra.
Man hittar samma folk på bilforum, där är pentaxgubbarna utbytta mot toyotagubbar, i övrigt är det samma retorik.
Pinsamt,omoget, löjligt!
Ut och fota istället, det är väl därför ni köpt era grejor!?

Vissa Nikonriddare beter sig som dom fått ont i magen.

Det handlar inte om Pentax vs Nikon utan 24mp vs 24mp i olika format.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar