Annons

Nikon D600 och Auto ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Har precis bytt upp mig från D90 till D600 men förstår mig inte riktigt på Auto ISOn. Jag tycker den funkade hur bra som helst på D90 men på D600 så upplever jag att den gärna väljer högre ISO än nödvändigt, speciellt om blixt används. Fotar med bländarprioritet. På en bild som utan blixt skulle kräva säg... 1/6 och ISO 4000 utan blixt väljer kameran 1/125 ISO 4000 med blixt. D90 skulle ju välja 1/60 och lägsta inställd ISO, normalt ISO 200 så fort man fäller upp blixten. Kameran är inställd på blixtslutartid 1/60 under inställning e2

Varför är det så här?
 
De flesta Nikons moderna kameror gör så.

Lågt ISO och blixt gör ju att bara det som träffas av blixtljuset blir exponerat. Bakgrunden blir kolsvart eller näst intill (om den inte är väldigt nära). För att få bakgrunden jämnare exponerad så väljer kameran ett högre ISO-värde och lägre effekt på blixten. Det ska gå att justera med reglaget "blixtkompensation", men vad den egentligen gör tycker i alla fall jag är väldigt godtyckligt. Det är bättre att slå över till manuell ISO så fort man ska använda blixt.
 
Tre förslag:

1) Prova ändra på "custom setting" E2, den styr hur lång slutartiden kan vara när du använder blixt.
2) Läge M och ratta in slutartid och bländare själv.
3) Ändra till "Slow sync" (tryck in blixtknappen och snurra ratten). Då kommer kameran att använda en längre slutartid än den som är angiven på E2.

Själv gör jag oftast som eskil23 och kör manuellt ISO när jag använder blixt.
Väldigt ofta, men inte alltid, i läge M.
 
Förvånad att du inte såg detta med D90, det gjorde jag och har därefter faktiskt aldrig använt auto-ISO utan kör nu med manuell ISO. Auto-ISO lär visst blivit bättre på D7100 som jag har nu, men vet inte om den har förbättrats när det gäller blixthantering. Bäst tycker jag med blixt är M och manuell ISO
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.