Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5300, D7100 eller D610?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiskrens

Avslutat medlemskap
Jag har i dagsläget en Nikon D5200. Min flickvän vill ha en kamera, och jag funderar därför på att låta henne ta över den och att jag köper en ny kamera till mig själv.
Har dock fastnat lite på vad för kamera jag bör satsa på, och behöver er hjälp med att bestämma mig.

Jag kommer behålla två objektiv att använda till den nya kameran:
Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro (Fungerar den till fullformat??)
Nikkor AF-S DX 35mm f/1,8G

Jag kommer till största del fota ödlor och grodor.

Köper jag en D5300, så behöver jag förmodligen köpa ny då det inte är några som säljs begagnade (Åtminstone inte här på sidan). D610 finns begagnade, men är det värt priset och kommer jag tjäna på det med tanke på mina befintliga objektiv? Är D7100 värt det, med tanke på att nyare har släppts?

Med andra ord så känner jag mig lite förvirrad, och skulle verkligen uppskatta att höra lite fördelar/nackdelar och förslag på vilken jag bör satsa på.
 
Ditt Sigma passar fint till fullformat och 35an fungerar också väldigt bra faktiskt. En sak du bör ha i beaktande angående dina motiv är att du måste gå närmare med fullformat för att få samma förstoring, dessutom blir skärpedjupet ca ett bländarsteg kortare. Därför tror jag du bör hålla dig till DX. Det ryktas om en ny 7xxx detta året men det skall gott göras att du ser skillnad på bilderna vilken kamera du än väljer.

En fördel med 5300 är att skärmen kan vinklas, också en stor fördel vid din typ av motiv då du säkert vill fota ur så låg vinkel som möjligt. Mitt förslag är alltså en D5300.

/Frode
 
Köper jag en D5300, så behöver jag förmodligen köpa ny då det inte är några som säljs begagnade (Åtminstone inte här på sidan). D610 finns begagnade, men är det värt priset och kommer jag tjäna på det med tanke på mina befintliga objektiv? Är D7100 värt det, med tanke på att nyare har släppts?

Det är inte mycket som skiljer D5300 från den D5200 som du redan har. De andra däremot är klara steg uppåt.
Någon uppföljare till D7100 har inte släppts, även om det ryktas om en D7200 som ska komma i år. Själv så tycker jag (som bytte min D5100 mot en D7100) att det är klart värt det.

När det gäller begagnat så skulle jag titta på D600 i stället för D610. Det är i stort sett samma kamera, fast lite billigare. Har den tagit mer än tusen bilder och inte fått några problem eller blivit rengjord så ska den inte ha problem med smuts och olja på sensorn längre. Det problemet drabbar nya kameror.
 
Hej!

D5300 är ett bra val, men titta även på D7000 som flera handlare säljer ut
för nästan samma pris som D5300!

Kenneth
 
ANNONS