Annons

Nikon D5100 - långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Var inne på Expert häromdagen.

Till min stora förvåning upptäckte jag LiveView
hur fruktansvärt hackigt/långsamt det var då jag skulle
testa både film och foto.

Även autofokuseringen automatisk fungerade inget
vidare... men de filmer jag sett på youtube så ser det
sådär ut... har inte autofokusen blivit bättre d.v.s den tappar
inte skärpa så som på D3100 ?

Erfarenheter o.s.v av er som KÖPT och äger en D5100, önskar
jag och inte enligt tester ?

Ovanstående är kanske inställningsgrejer - jag vet inte,
men sen var menyerna väldigt plottriga/röriga tyckte jag
i D5100 jämfört med min D60, d.v.s mängder av symboler
i D5100.. visst kan man stänga av dem men iallafall.

Sen försökte jag testa miniature och andra effekter dessutom
med i filmläget o fotoläget men tyckte det verkade avancerat.

Tack!

Hej ! Nikons livewiev är fruktansvärt långsam och seg,och det gäller alla modeller ,även stilleben tar flera sekunder för kameran att hitta rätt,så det är nog det som är ditt problem.Om du prioriterar snabb livewiev ska du nog hoppa över til tex Sony,där funkar livewiev på "riktigt".Använder nästan aldrig livewiev på min D90 av den orsaken,och rörliga motiv är inte att tänka på.Men nu prioriterar jag varken film eller livewiev ! MVH.

Senast ändrad:
Det är ju riktigt dålig stil av Nikon mycket besviken, så illa trodde jag inte det var.

Är det nån som provat filma med sin Nikon D5100 med autofokus m.m ?
fler erfarenheter av er som köpt en D5100 önskas tack!

LV är nog mest en flört med köpare som är vana vid kompakter utan sökare, eller med väldigt liten sådan. Jag anser LV var en extra finess; inget jag använder vanligen. Det är bara när jag har kameran på stativ det kan vara bekvämt att slå på LV så jag bekvämt ser när det är dags att exponera.

Per.

Senast ändrad:
OK, men hur gör ni för att få fram miniatyr-inställningen och effekter,
går inte att välja detta i alla läge. Fokuserar filmningen bättre på D5100 än D3100 ?

skriv gärna mycket o mer erfarenheter av någon som har D5100

Hej

Kört d5100 en längre tid nu och har ingen större erfarenhet av liveview på systemkamera men tycker den på D5100 är helt ok om jag jämför med min kompaktkamera, jag använder det bara när jag inte kan komma tillräckligt högt eller lågt för att ta bilden av olika orsaker.

Är den lite långsam ja och inget jag skulle rekommendera med objekt som rör sig fort men stilla objekt eller objekt som rör sig hyffsat långsamt så tycker jag den gör sitt jobb.

Men som nån sa är man mest fokuserad på att liveview ska vara så bra som möjligt så får man nog räkna bort denna kamera.

ang din sista fråga vet jag faktiskt inte , använder inte dom funktionerna, Har du läst i manualen vad det står där?.

Man ska inte fota i Liveview ändå. Om man ska filma med DSLR så är det ALLTID MANUELLA inställningar och MANUELL fokus som gäller ;)

På D700 funkar den riktigt bra dom få gånger jag använder den, Så alla modeller stämmer inte.

Hej ! Nikons livewiev är fruktansvärt långsam och seg,och det gäller alla modeller ,även stilleben tar flera sekunder för kameran att hitta rätt,så det är nog det som är ditt problem.Om du prioriterar snabb livewiev ska du nog hoppa över til tex Sony,där funkar livewiev på "riktigt".Använder nästan aldrig livewiev på min D90 av den orsaken,och rörliga motiv är inte att tänka på.Men nu prioriterar jag varken film eller livewiev ! MVH.

Liveview med huvudsensorn är betydligt långsammare än att kika i den optiska sökaren ja, men det är inte unikt för D5100, skulle nog säga att den är ganska genomsnittlig där. Sedan finns det som sagt en annan liveview-lösning hos en del Sony-modeller som är snabbare, men fortfarande inte lika snabb som optisk sökare.

Liveview i D5100 är väl mest avsedd att användas ihop med videofilmning och när du till exempel fotograferar makro (närbilder). Sedan funkar det (tack vare den vinklingsbara skärmen) ju rätt ok om du till exempel fotar med kameran över huvudet, men se det mest som ett komplement till den optiska sökaren, inte en ersättning. Känner du att du verkligen vill jobba mycket med liveview så har som sagt Sony smidigare varianter.

Även autofokuseringen automatisk fungerade inget vidare... men de filmer jag sett på youtube så ser det sådär ut... har inte autofokusen blivit bättre d.v.s den tappar inte skärpa så som på D3100 ?

Undrar du om D5100 är bättre eller sämre än D3100?

Liveview-mässigt och autofokusmässigt (under liveview/video) är nog D3100/D5100 väldigt lika. Däremot blir videokvaliteten betydligt bättre med D5100.

På D700 funkar den riktigt bra dom få gånger jag använder den, Så alla modeller stämmer inte.

D700:an har två lägen för live view. Antingen kan man låta den använda kontrastfokus, vilket fungerar bra men långsamt, eller också använder man fasavkännande fokus precis som vanligt. Det senare får till resultat att kameran snabbt skickar ned spegeln igen, fokuserar och sedan lyfter upp spegeln.

Hur D5100 beter sig vet jag inte. Att det senare alternativet enligt ovan inte är aktuellt för filmning är dock helt klart.

Det är nog inte Nikonkameror generellt, utan olika modeller. D7000 (och tydligen D700) är väldigt snabba och smidiga i liveview (förutom af), ingen fördröjning alls. D3100 testade jag häromdan och den var riktigt seg i liveview.

/Morgontrött Hannes

d5100 är liveview är ok, men inte bättre , men hur man fotar avgör ju lite grann ifall är ok är ok eller om man vill ha vassare.

Någonstans måste väl nikon segmentera sig för att motivera olika kameror och priser?
Är väl enda skälet till att d7000 skulle vara bättre i liveview annars hade dom lätt kunnat gjort d5100 snabbare kan man tycka.

dålig fokus med live view

Jag har en d5100 sedan några månader. Jag har haft problem hela tiden med att få bra skärpa när jag filmar med kameran. Ibland lyckas jag få till bra skärpa, men ibland är den helt usel. Det hjälper att fokusera innan man växlar till live-läget då hamnar man ju rätt från början.
Framför allt om det är lite dåligt ljus verkar det som om live view inte kan fixa fokusen.

Någon som har tips på bra inställningar när man ska filma med d5100?
Man kan välja kontinuerlig fokus, men då kan det bli att den omfokuserar hela tiden och fokusljudet fastnar på filmen.

Jag hade hoppats på bättre autofokus, men nu när man ändå har kameran så vill man få ut så mycket som möjligt med den. Så om någon har tips på inställningar (P,S,A,M) så tar jag gärna emot det.

Staffan

Även autofokuseringen automatisk fungerade inget
vidare... men de filmer jag sett på youtube så ser det
sådär ut... har inte autofokusen blivit bättre d.v.s den tappar
inte skärpa så som på D3100 ?

Erfarenheter o.s.v av er som KÖPT och äger en D5100, önskar
jag och inte enligt tester ?

Ovanstående är kanske inställningsgrejer - jag vet inte,
men sen var menyerna väldigt plottriga/röriga tyckte jag
i D5100 jämfört med min D60, d.v.s mängder av symboler
i D5100.. visst kan man stänga av dem men iallafall.

Sen försökte jag testa miniature och andra effekter dessutom
med i filmläget o fotoläget men tyckte det verkade avancerat.

Tack!

Jag har en d5100 sedan några månader. Jag har haft problem hela tiden med att få bra skärpa när jag filmar med kameran. Ibland lyckas jag få till bra skärpa, men ibland är den helt usel. Det hjälper att fokusera innan man växlar till live-läget då hamnar man ju rätt från början.
Framför allt om det är lite dåligt ljus verkar det som om live view inte kan fixa fokusen.

Man kan välja kontinuerlig fokus, men då kan det bli att den omfokuserar hela tiden och fokusljudet fastnar på filmen.

Jag hade hoppats på bättre autofokus, men nu när man ändå har kameran så vill man få ut så mycket som möjligt med den. Så om någon har tips på inställningar (P,S,A,M) så tar jag gärna emot det.

Staffan

Tyvärr kan du glömma AF vid filmning, det är inte specifikt för D5100 utan beror på hela konstruktionen av kontrastdetekterande AF. Det funkar för att hitta fokus när man tar stillbilder med stativ och liknande, men eftersom en film till skillnad från en stillbild är förstörd efter att fokus jagat från ände till ände är det inte alls lika lämplig om man ska filma.

Staffan

Nja, lägena PASM är ju inte för filmning; man kör i videoläget.

För att få rätt fokus vid filmning är det en fördel att använda ett objektiv med avståndsskala och gärna med spak monterad, så att man genom vinkeln på spaken kan veta vilket avstånd man ställer in. Att försöka fokusera med hjälp av bilden på skärmen är ganska lönlöst under pågående filmning, men om man gör en åkning kan man med spak på ett objektiv som inte har AF, utan är helt manuellt, göra fokusföljning genom att vrida precis lagom mycket på avståndsinställningen. Det är inte lätt, men det går, och det är så proffsen gör.

Annars låter man i regel fokus ligga kvar när man filmar, och ställer in skärpan innan man börjar. AF vid pågående filmning kan ge ganska oväntade effekter på kameror där det funkar; manuell fokusering är mer förutsägbar.

Ska man filma så är det manuelt som gäller som sagt.
Samt att den är lite långsam i visa lägen kan bero på att det är en INSTEGSKAMERA. dvs nybörjar kamera!.den har inte dom bästa sakerna som dom dyrare kamerorna hos nikon..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto