Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000 Vs Pentax K-7

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooltrain

Medlem
Har en liten fråga som kanske är svår att svara på...

Bildmässigt, är det nån skilland på dom 2, D5000/K-7? Svårt att veta för mig eftersom foto-tidningarna aldrig skriver ut skillnader mot olika kameror...

Jag är helt novis och tänker fota mkt olika, Actionsport, närbilder och makro och landskap, vilket väl betyder olika objektiv men det får bli en senare fråga...

Om jag väljer en nikon så är det för priset. Hur håller en sån kamera i ex spöregn eller en dag på fjället? 10.000kr är inte mkt för vissa här men för en vanlig dödlig som mig så är det ju det... Hoppas ni orkar med ännu en köpråd-tråd här... :)

Tack för mig!

Förutom att båda kan filma så tycker jag att kamerorna spelar lite i olika divisoner. K-7:an har högre ambitioner och når också fram i vissa avseenden. Jag har en K7 som jag är mkt nöjd med. Det är ett hus som man kan växa med och som inte behöver bytas ut för att man saknar någon funktion, för den har det mesta.

Största nackdelen för Pentax kontra Nikon är storleken på systemen, begagnat finns det mer Nikongrejer.

Fundera på vad du behöver. jag är övertygad om att båda presterar mycket bra bildmässigt. K7 vet jag, har aldrig testat Nikonen men D90;an har jag testat och den är riktigt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar