Annons

Nikon d5000 till Objektiv tamron 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)
Har en liten fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med,
Har ett objektiv som är en Tamron 70-300 och skulle vilja få den att passa till en Nikon d5000.

Har ni några tips på te.x adapter eller liknade för att få detta möjligt?
Har kikat runt lite på nätet men inte hitat något och skulle vara väldigt kul om det var möjligt
att använda objektivet till Nikon kameran.

Hoppas på massa tips och kanske även länkar från er mer kunniga!

//Felicia Högbom
 
Tamron gör objektiv till olika märke ! Är den avsedd för Nikon borde den ju passa ! Eller vet du vilket märke just ditt är avsett för ?MVH.
 
Ta reda på vilken kamerafattning objektivet har. Kolla sedan på t ex Ebay efter lämplig adapter. Troligen blir det inte möjligt att fokusera mot oändligheten med konvertern eftersom Nikon F-mount har en av de längre flange focal distance (för förklaring se länken nedan). Objektivet funkar då mer som ett macroobjektiv. Inte heller lönt att köpa adapter om objektivet i fråga saknar bländarring (adaptarna saknar oftast elektrisk förbindelse vilket gör att bländaren inte går att ställa in från huset).

http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance
 
Om objektivet inte är anpassat för Nikon och med inbyggd AF-motor för Nikon, sälj det och köp ett riktigt objektiv som passar din kamera.
 
Kolla fästet. Jag har själv ett Tamron 70-300 och det är Nikonanpassat och fungerar utmärkt till både D60 och D90. Faktiskt riktigt hyfsat (om man har bra ljusförhållanden) med tanke på det låga priset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.