Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d5000 med 18-55+55-200 eller d5000 med enbart 18-105, Vilket paket är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

emaouse

Medlem
Nikon d5000 med 18-55+55-200 eller d5000 med enbart 18-105, Vilket paket är bäst? De ligger på samma pris så vet inte vilket av paketen jag ska satsa på?
 
Ja båda objektiven är med VR så jag antar att dom inte är så tokiga kanske?

Har haft båda två för några år sedan och dom presterade riktigt bra-och det var på en "gammal" D40.Dessa objektiv är bra till att börja med.När du fotat ett tag kommer du att märka vad du mer fattas.Kanske ett längre tele eller lite mer ljusstyrka.Ett bra och ljusstarkt och mycket skarpt objektiv är den fasta 35mm/1,8 som kostar ett par tusen ny.Med den kan du även fota inomhus och i miljöer med svagt ljus utan att använda blixt,bara ett framtida tips.MVH.
 
Allt annat lika är ett objektiv med mindre brännviddsomfång bättre än ett med större. Men nu är sällan "allt annat lika", tyvärr.

Med de två objektiven får du aningen bättre ljusstyrka och längre brännvidd. Möjligen, men bara möjligen, också en aning bättre skärpa. Men litet obekvämare användning. Välj själv.

Per.
 
Jag valde det förstnämda och är mycket nöjd. 18-105 är ett betydligt tyngre objektiv än de två andra små lätta gluggarna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.