Annons

Nikon D5000, konsertobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

emmamagnin

Medlem
Hejsan. Jag fotograferar väldigt ofta på konserter i och med att min pojkvän spelar i ett band. Igår var jag och fotografera på en välgörenhetskonsert vi anordnat. Jag undrar om någon har ett tips om ett super bra objektiv man kan använda sig utav?
Nu använder jag mig av ett Sigma 75-300, men vill ha ett annat. Några tips? :)
 
Ett ovärderligt objektiv är ju nikons 70-200 f2,8. Har du sisådär 20 tusen kronor över så lär du inte hitta ett bättre objektiv för ditt syfte

Om du däremot klarar dig utan bildstabilisering kommer du billigare undan. Tror förresten att den senaste utgåvan av Sigmas kritikerrosade 70-200 f2,8 har fått stabilisering med - och det är i alla fall ett antal tusen billigare
 
Ett begagnat nikon 70-200 f2,8 vr ligger på runt 10-12 tusen! Köpte mitt för drygt 10 och har inte ångrat mig en sekund! En fördel med att köra nikon framför andra märken är att autofokusen oftast fungerar mycket snabbare och bättre på dessa pjäser!
Känner du att priset är lite i överkant så kan du ju leta efter ett begagnat sigma, dom är inte så pjåkiga :)
 
Eftersom att tjejen är 16 år så antar jag att hon inte har 10-20 000 till förfogande. Och eftersom att det förmodligen inte är ett särskilt stort band heller så klarar du dig nog fint med ett Tamron 17-50 2.8 till exempel. Det ligger på ca 3500kr.
Har inte testat objektivet själv men det ska tydligen vara bra till det priset.
 
Hejsan. Jag fotograferar väldigt ofta på konserter i och med att min pojkvän spelar i ett band. Igår var jag och fotografera på en välgörenhetskonsert vi anordnat. Jag undrar om någon har ett tips om ett super bra objektiv man kan använda sig utav?
Nu använder jag mig av ett Sigma 75-300, men vill ha ett annat. Några tips? :)

Två frågor:

1. Varför duger inte ditt Sigma?
2. Vilken brännvidd brukar du använda oftast?

Per.
 
Köp något objektiv med bättre ljusstyrka än den du har nu. Ljusstarka objektiv av kortare brännvidder brukar vara billigare, så du kommer mycket billigare undan om du inte behöver t ex 300mm. Ljusstryka kan anges som f/2.8, vilket också är den ljusstyrka du bör sikta på (siffran 2.8 ger ett mått på hur stor den maximala bländaren kan vara vid specifik brännvidd f, här innebär en större siffra som t ex 5.6 att objektivet inte är ljusstark...).
 
På ett sätt synd att du har just en Nikon. Visserligen en jättebra kamera - men... Hade du haft en Sony eller Pentax (som också är mycket bra kameror) hade du fått ALLA objektiv stabiliserade utan att det kostat en förmögenhet
 
rätt svar:
"det beror på"


är pojkvännen rockare och du kan stå nära scenen så är tokina 11-16 eller nikons 10-24 helt fantastisk

är han singer-songwriter och du kan ställa dig långt bak så är din 75-300 som du redan har i kombination med ett bra stöd (stativ eller en stabil vägg) helt ok och ingen anledning att byta

som alltiallo objektiv förutsatt att du kan komma rätt nära scenen är nikons 35 f/1,8 bra

(men först och främst måste du lista ut hur du ska sköta din kamera... spelar ingen roll vilken utrsutning man har om det är Skit Bakom Spakarna)


själv så kör jag mest tokina 11-16, går nära scenen och trycker upp kameran väldigt nära artisterna eller så backar jag en del och använder mitt 70-200 f2,8 (vilket kan vara lite över din prisklass, och förjäkla tung dessutom)
 
En 2,8-telezoom är ju praktisk vid konserter men kostar en hel del. Sigma har ett 70-200/2,8 som är bra och finns att få tag på beggat till en rimligt billig peng, runt 5 000 skulle jag tro. Ett billigt alternativ som jag själv funderat på i sammanhanget är Nikons 85mm/1,8. Blir ett lätt tele på APS-C kameror, är skarpt och lätt med bra ljusstyrka och är dessutom billigt, 2 500kr begagnat ungefär. Nackdelen kan väl vara att det inte är en zoom...

Lycka till!
 
Nikons 85mm/1,8. Blir ett lätt tele på APS-C kameror, är skarpt och lätt med bra ljusstyrka och är dessutom billigt, 2 500kr begagnat ungefär. Nackdelen kan väl vara att det inte är en zoom...

En nackdel till för trådskaparen är ju avsaknaden av fokusmotor, annars ett trevligt ljusstarkt alternativ.
 
Jag skulle köra på ett 85 1.8 eller ett 85 1.4 om du vill lyxa till det.
Eftersom du inte har nån fokusmotor så kan ju samyangs 85 1.4 vara riktigt bra för dig. Dock får du ju såklart leva med manuell focus.
 
Helt rätt angående manuell AF... tänkte inte på det. Funkar som sagt ändå men blir lite struligt och kräver en del övning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.