Annons

Nikon D5000 kit

Produkter
(logga in för att koppla)
Min gamla Nikon D70 har gett upp och vill varken vara med och ta skarpa eller ljusa bilder längre, så planen är att införskaffa en ny kamera och har siktet inställt på D5000, jag kikat på skillnaderna på D90 och D5000 och kommit fram till att det inte är värt för mig att lägga de extra pengarna.

Det jag istället undrar över är det två kitten:

Nikon D5000 + 18-105/3,5-5,6 VR
och
Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4-5,6 VR

Först och främst, varför är kittet med 18-55 och 55-200 objektiven billgare än det med 18-105. Jag hade först ställt in mig på kittet med 18-105 (innan jag sett det andra kittet) eftersom jag tyckte att 18-105 var så väldigt mycket mer mångsidigt än bara ett 18-55.

Jag behöver egentligen ett köpråd och känner inte något brinnande behov av ett 200mm objektiv (sen har jag ett gammalt sigma 55-200 som följde med min D70). Jag hittar inge riktiga recenssioner om de objektiven som är kittade med D5000 heller.

mvh
Bennie
 
Alla tre objektiven är helt okej och prisvärda. Skillnaden i pris mellan paketen är ju ganska liten -- välj det som passar dig bäst!

Men har du känt på och jämfört D90 och D5000 i verkligheten? Det är ganska stor skillnad på dem, inte minst har D90 mycket bättre sökare.
 
Erland: Jag har inte jämfört dem, men jag har känt på båda två. En D90 ryms tyvärr inte i budgeten för tillfället, möjligen ska det rulla in pengar i slutet av året (det är först i Januari som jag behöver kameran, ska plugga foto nästa termin). De extra pengar jag har över var tänkt att gå till ett stativ och en blixt.

Hur menar du med bättre sökare?
 
Min gamla Nikon D70 har gett upp och vill varken vara med och ta skarpa eller ljusa bilder längre, så planen är att införskaffa en ny kamera och har siktet inställt på D5000, jag kikat på skillnaderna på D90 och D5000 och kommit fram till att det inte är värt för mig att lägga de extra pengarna.

Det jag istället undrar över är det två kitten:

Nikon D5000 + 18-105/3,5-5,6 VR
och
Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4-5,6 VR

Först och främst, varför är kittet med 18-55 och 55-200 objektiven billgare än det med 18-105. Jag hade först ställt in mig på kittet med 18-105 (innan jag sett det andra kittet) eftersom jag tyckte att 18-105 var så väldigt mycket mer mångsidigt än bara ett 18-55.

Jag behöver egentligen ett köpråd och känner inte något brinnande behov av ett 200mm objektiv (sen har jag ett gammalt sigma 55-200 som följde med min D70). Jag hittar inge riktiga recenssioner om de objektiven som är kittade med D5000 heller.

mvh
Bennie

Om D90 inte är intressant så tror jag det kan vara vettigt att kolla in D3100 också tror jag, kostar en femhundring mer än D5000 och erbjuder en hel del intressanta extra saker. Fast omseriebilds-hastighet är av stor vikt så är ju D3100 långsammare på den punkten om jag minns rätt...
 
Vilka saker då? Vad jag kan se är kamerorna väldigt lika.

Högre upplösning, stöder SDXC (kan vara av intresse i framtiden), högre ISO, större buffert, bättre, obegränsat filmläge med AF, mindre och lättare. Fast det är klart att dessa fördelar inte behöver vara fördelar, det beror till stor del på hur man ska använda kameran.
 
Jag uppskatter jättemycket att folk engagerar sig och ger kontringsförslag. Men om vi kan bortse från plattformen för en sekund och titta på skillnaderna på objektiven. Som tex varför man får två objektiv till priset av ett. :)
 
Att man kan ställa in iso 12800 på D3100 är nog mest av akademiskt intresse. Resultaten på höga iso är, vad jag förstår, väldigt lika på de båda modellerna.
Som tex varför man får två objektiv till priset av ett. :)
Förmodligen beror priset mest på att de båda billigare objektiven tillverkas i så stora upplagor. För användaren är det å ena sidan bekvämt med ett objektiv med så stort omfång som 18-105, å andra sidan får man ett större totalt omfång om man inte har något emot att byta objektiv ibland.
 
Jag uppskatter jättemycket att folk engagerar sig och ger kontringsförslag. Men om vi kan bortse från plattformen för en sekund och titta på skillnaderna på objektiven. Som tex varför man får två objektiv till priset av ett. :)

18-105VR är optiskt något bättre än 18-55:an och den har dessutom större zoomomfång än 18-55:an och 55-200:n (inte om man räknar samman allt ända från 18 till 200mm, såklart) och större zoomomfång tillsammans med bättre bildkvalitet ger ett högre pris. Sen tror jag även att det handlar om tillgång och efterfrågan och om vad försäljarna har för marginaler osv.

18-105:an är nog det bättre valet om du inte känner att du måste ha 200mm. Du får ett objektiv som är lite bättre och lite mångsidigare än 18-55:an.

Nu vet jag ju inte hur du använder din D70 idag, men hanteringsmässigt kan det bli en del frustration om du byter till en D5000. Du har ju tex bara ett inmatningshjul på D5000. JAG skulle uppleva det som jobbigt, men det är ju inte säkert att du gör det.
I andra avseenden är ju D5000 såklart en uppgradering, tex vad gäller AF-system och bildkvalitet.
 
Nu vet jag ju inte hur du använder din D70 idag, men hanteringsmässigt kan det bli en del frustration om du byter till en D5000. Du har ju tex bara ett inmatningshjul på D5000. JAG skulle uppleva det som jobbigt, men det är ju inte säkert att du gör det.
I andra avseenden är ju D5000 såklart en uppgradering, tex vad gäller AF-system och bildkvalitet.

Spontant var det det jag också kände att jag skulle ha mer "nytta" av ett 18-105, jag använder i princip aldrig zoom och kör väldigt mycket med låga mm, men det är nog mest för att i de utrymmen jag haft tillgång till har varit så trånga.

frustrationen med att inte ha en display vid avtryckaren samt ett andra inmatningshjul är klart något att tänka på, men under sommaren har jag använt min flickväns D3000 en del, visst är det frustrerande att inte ha displayen tycker jag mer än det andra hjulet, men det är säkert bara en vanesak. batteritiden däremot går ju ner en hel del med den stora displayen.

Men då var det fastslagit. 18-105 glugg, D5000 med option på D90 igen då.
 
Ta en funderare kring det begagnade: D90 för 4500-5000kr + 50mm f1.8 för 800-1000kr.
Då får du väldigt bra kvalitet för pengarna.

Hittade själv en D90 med två år på nacken men med bara 1000 exponeringar.
Lycka till i kameradjungeln! :)
 
Och om du ska vara ärlig, hur gör du själv helst? Låter kameran göra jobbet eller lägger energi på att fixa det i efterhand framför datorn?

Eftersom jag uteslutande fotar RAW så måste ändå bilden in i RAW-konvertern. Att dra upp "exponeringskompensationen" ett steg tar ungefär en sekund. Så jag ser personligen inte att det är så energikrävande.
Fotar man normalt sett i JPEG blir det ju ett extra steg som möjligen skulle kunna upplevas som jobbigt. Men frågan är hur ofta man tar bilder på så höga ISO-tal med en sådan kamera. Hade man en D3s kanske det vore vanligare...
 
Å här blev det med rätt begränsad budget en Nikon D80 i toppskick med. sladdutlösare (samma känsla som avtryckaren), samt ett 50mm 1.8D (nytt, men kanske byter till 35mm) samt fint beggat 18-70 3.5-5.5. Nu vill jag ha bara ha en beggad SB-600 och att min förkylning ska släppa så jag återta mitt intresse igen! =)

Lycka till med nya kameran! =)

Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.