Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 v/s D40

Produkter
(logga in för att koppla)

miina

Aktiv medlem
Vad skulle ni satsa på i min situation?

Jag ska sälja min Canon eos 300D med Kit 18-55 + Sigma 55-200 + Sunpak pz40x till min lillebror.

Själv ska jag köpa en motsvarande (gärna aningens, aningens bättre) i en prisklass som passar familjen. Jag kommer inte att uppgradera till en i mina ögon onödigt dyr kamera då jag tror att det hänger på mig själv att prestera bra foton, inte kamerans pixlar, teknik o.s.v.

Jag sitter nu och funderar på vad som är mest prisvärt och bäst av följande två:

Köpa sprillans ny D40 med tillhörande Nikkor 18-55 + 55-200 och Nikon blixt SB-400 för 800 €

eller

Köpa begagnad D50 (köpt i början av 2006) med tillhörande Nikkor 18-55 + 55-200 för 500 €

Vad skulle ni köra på?

Vet inte riktigt hur D50 är i jämförelse med D40, därav min fråga.
 
För det där priset ska du ha D50:n. Du får en LCD display, något större hus. Lika många pixlar, sålänge du inte menar D40x. I övrigt så är dom ganska lika.
 
Till D50 har du ett större utbudobjektiv, framförallt begangnade. D40 kraver en glugg med inbyggd AF-motor, tror jag.

JL 666
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.