Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 SEB600

Produkter
(logga in för att koppla)

ZyRoX

Aktiv medlem
En snabb fråga imorgon ska jag köpa blixt till min nyinköpta D50 köper SB 600 ska jag köpa till Omni Bounce på en gång. Har aldrig använt det kommer att fota en hel del med blixt där jag inte kommer ha möjlighet att slå blixten i taket högt till tak med andra ord kan de då vara bra att ha en Omni Bounce då tackasam för lite råd.

/// Sanna

ZyRoX skrev:
En snabb fråga imorgon ska jag köpa blixt till min nyinköpta D50 köper SB 600 ska jag köpa till Omni Bounce på en gång. Har aldrig använt det kommer att fota en hel del med blixt där jag inte kommer ha möjlighet att slå blixten i taket högt till tak med andra ord kan de då vara bra att ha en Omni Bounce då tackasam för lite råd.

/// Sanna

Tänk på att en omni bouncer ingår i SB-800 vilket minskar prisskillnaden.

Jag tycker att en omni bouncer är til stor hjälp när "studsa i väggen/taket" inte funkar samt vid macrofotografering.

ZyRoX skrev:
Har aldrig använt det kommer att fota en hel del med blixt där jag inte kommer ha möjlighet att slå blixten i taket högt till tak med andra ord kan de då vara bra att ha en Omni Bounce då tackasam för lite råd.

Omnibounce ska bara användas när man reflekterar mot tak eller vägg, rakt fram så fyller den ingen funktion.

Tanken med den är att om du t.e.x. studsar i tak så kommer den att sprida ljuset så att en viss del av ljuset även går rakt fram. Man slipper då effekten av att allt ljus går upp i taket & mestadels träffar ovansidan av motivet, på porträtt så ger det exempelvis mörka, insjunkna ögon...

För användning vid blixt rakt på så ska du använda en annan typ av bouncer (större) som kan mjuka upp ljuset.

//Larsa

Tack Lars! men om jag nu köper hos Scandinavia photo som jag har tänkt mig så verkar dom bara ha en slags bouncer och det är väl en som man ska använda om man kan slå blixten i taket eller väggen. Kan jag inte det är det alltså ingen mening att köpa en sådan eller?
/// Sanna

ZyRoX skrev:
Tack Lars! men om jag nu köper hos Scandinavia photo som jag har tänkt mig så verkar dom bara ha en slags bouncer och det är väl en som man ska använda om man kan slå blixten i taket eller väggen. Kan jag inte det är det alltså ingen mening att köpa en sådan eller?
/// Sanna

Omnibounce är gjord för att slå i tak eller vägg. Den har ingen funktion riktad rakt fram, en knapp märkbar på nära håll möjligen.

Om du absolut vill ha nåt att använda för blixten riktad rakt fram så ska du ha nåt annat. Dom blir dessutom mycket större, kolla med Scandinavian om dom har nåt.

Annars så är en Omnibounce mycket användbar, om den används på rätt sätt vill säga...

//Larsa

vad kan SB-800 mer än SB-600 förutom att den kan styra andra blixrar på vilka fler sett är den bättre ?kan man ta kort på längre avstånd?

/// Sanna

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto