Annons

Nikon D50/Olympus E-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har börjat titta på digitala systemkameror. Ska förmodligen beställa en snart. Det blir alltså min första digitala systemkamera.

Olympus E-300 ligger på ett bra pris hos pixmania. Med 14-45 objektivet får man den för 5592 kronor. Såvitt jag vet är den kameran utgången och efterföljaren är E-500.

Nikon D50 däremot är den näst billigaste kameran. Kostar en bra bit över 7 tusen men jag har hört mycket gott om den. En värdig konkurrent till 350:in.

Så vilken ska jag välja? Olympusen eller D50:in? Olympusen är säkert sämre, men hur mycket? Är skillnaden i pengarna lika stor som kamerornas prestationer? Har läst en del tester men jag har inte fått en klar bild om vilken kamera jag ska välja.

MVH Bojan

För att ytterligare komplicera det hela så har efterföljaren till E-300 presenterats, den heter E-330 och har en nyutvecklad 7.5Mp Panasonic sensor som förhoppningsvis ger lägre brusnivåer vid höga ISO tal än den 8Mp Kodak sensor som satt i gamla E-300 och fortfarande sitter i E-500:an. E-330:an är en modell som ligger över E-500:an i funktioner och möjligheter. Den har bl a som första systemkamera en uppflippbar LCD skärm på baksidan som även fungerar som live skärm, kameran har alltså en extra fotosensor i sökaren som ger en live titt på skärmen - som ett komplement till den vanliga optiska sökaren.

Jämför vi E-500 med D50 så har D50 en något större sökare och fler autofokuspunkter, medan E-500:an har högre detaljupplösning på låga ISO nivåer, fler ljusmätningsval, dammskak på sensorn och objektiv som är mer resistenta mot damm och fukt.

Jag rekommenderar att du känner och klämmer på den och tar den som känns bäst för dig. Både Olympus och Nikon är kapabla till väldigt bra bilder, begränsningen ligger mer hos fotografen. Sen har vi alla lite olika känsla för vad som känns bäst för oss. Kamerorna har lite olika design, menyer och knappar fungerar lite olika. Välj den som känns smidigast för dig.

Hälsningar*

E-330 låter mkt intressant.
Kolla här. Fina färger i bilderna!
http://www.olympus-esystem.jp/products/e330/special/
Den kommer säkert att vara lite dyrare i början. För Oly talar väl optiken. Topbetyg i många tester. Nikonen har jag ingen personlig erfarenhet av, men om du väljer den så får du nog inte någon dålig kamera.
E-500:an är otroligt behaglig att hantera.
Kanske så här:
1. E-330
2. E-500
3. D50
4. E-300

Min syn:
Canon
Nikon
Minolta
Olympus
Pentax

Om du bara ska ha konsumentoptik (de billigare optikerna) och nytt spelar det inte så stor roll vad man väljer.
Men jag anser att det bästa köpet i så fall är en Minolta pga att du får AS i huset.
nackdel/möjlighet att Minolta sålt till Sony?

Är du intresserad av ljusstarkare optik så kan man köpa den begagnad. Mest begagnat finns det till Canon & Nikon. Olympus finns det inte mycket av.

Kolla av begagnatmarknaden för sådant som du är ute efter för alla märken och välj sedan tillverkare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar