ANNONS
Annons

Nikon D50 objektiv för cirka 3k?

Produkter
(logga in för att koppla)
För bilar kommer du nog att vilja blända ner för att få lite mer skärpedjup ändå. 50mm är nog lite i längsta laget åxå, men det funkar ju om man är ute på nån plan eller så.
 
Makten skrev:
Behöver du verkligen 1,4? 50/1,8 är ju bra mycket billigare, och behöver du inte extrem ljusstyrka skulle jag nog köpa ett 1,8 och spara lite pengar till en bättre zoom sen. Typ Sigma 18-50/2,8 som kostar 4400:-, eller kanske den nya 17-70/2,8-4,5 för runt 3000:-.

Mjo, det var den jag menade :)

Är den något bra då? Skarp?
 
Phoenix_89 skrev:
Mjo, det var den jag menade :)

Är den något bra då? Skarp?
Uhm, vilken menar du? 50/1,8 är nog så skarp att det är sensorn i kameran som sätter begränsningen, så jag vet inte om 50/1,4 ger nån större skillnad där. Vissa säger ju att den är mindre skarp till och med. Har inte testat själv, men 50/1,8 har jag, och den klår alla zoomar jag testat i alla fall. Visserligen har jag inte testat t ex 17-55, men en del andra rätt fräsiga Nikkor-objektiv och annat skoj.
50/1,8 måste vara det absolut mest prisvärda objektivet på marknaden, bara man har nytta av brännvidden. Enda nackdelen jag ser är väl möjligtvis att fokusmotorn inte är toksnabb och tyst, men det bryr jag mig inte om. Att den är lite plastig spelar heller ingen som helst roll eftersom den är så liten och nätt att det liksom ändå inte är nåt man bänger i saker. Pajjar den så köper man ett nytt;-)

Vill du fota bilar, såsom på utställningar och så, så kan det väl vara rätt kul med vidvinkel tror jag. Det skulle jag nog hellre vilja ha, för att få lite tuffa perspektiv:)
 
Sigma..

Köpte ett begagnat Sigma 24-70/2.8 Ex Macro för några veckor sedan. Ett mycket trevligt objektiv som jag kan rekommendera. Stort, välbyggt, gediget och framförallt ljusstarkt.

Annars har ju Sigma 18-50/2.8 Ex fått många fina betyg.

Vad det gäller 50 1,4 eller 1,8 så skulle jag lagt pengarna på 1,8:n isåfall iom att den är så billig (och dessutom tillräckligt bra).. så lägg hellre pengarna på något annat istället.

Ang om 50 1,8 är skarp så kan du kolla i min profil under porträttbilder, de flesta bilderna där är tagna med den gluggen.
 
Makten skrev:
Uhm, vilken menar du? 50/1,8 är nog så skarp att det är sensorn i kameran som sätter begränsningen, så jag vet inte om 50/1,4 ger nån större skillnad där. Vissa säger ju att den är mindre skarp till och med. Har inte testat själv, men 50/1,8 har jag, och den klår alla zoomar jag testat i alla fall. Visserligen har jag inte testat t ex 17-55, men en del andra rätt fräsiga Nikkor-objektiv och annat skoj.
50/1,8 måste vara det absolut mest prisvärda objektivet på marknaden, bara man har nytta av brännvidden. Enda nackdelen jag ser är väl möjligtvis att fokusmotorn inte är toksnabb och tyst, men det bryr jag mig inte om. Att den är lite plastig spelar heller ingen som helst roll eftersom den är så liten och nätt att det liksom ändå inte är nåt man bänger i saker. Pajjar den så köper man ett nytt;-)

Vill du fota bilar, såsom på utställningar och så, så kan det väl vara rätt kul med vidvinkel tror jag. Det skulle jag nog hellre vilja ha, för att få lite tuffa perspektiv:)

Kommer nog köra med 18-55 när jag fotar mässor. 50/1,8 ska jag skaffa, det har jag bestämt mig för. Fotar mycket bilar på sommaren på träffar osv.

Så ett 50/1,8 ska beställas efter att man köpt 1gb minne och väska :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.