Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d50, Nikon d80 eller Pentax k100d

Produkter
(logga in för att koppla)

pritect

Aktiv medlem
d50, d80 eller Pentax k100d

Jag och pappa ska köpa en D-SLR. Vi har en Nikon FA med fyra objektiv, två med AF och två utan. Till Nikon FA har vi också en blixt och en motor. Vi har också en Pentax MZ-5n med 28-70 mm AF och manuellt 50 mm objektiv. Dom alternativ vi har för digitalt är d50 kit, d80 utan glugg eller k100d kit. Vi behöver råd, jag vill ha en d50 eller d80, beroende på ekonomi, pappa vet inte. vi var och klämde på en d50 i lokala fotoaffären. Den kändes bra, men sökaren var lite liten. Är det bara en vanesak, eller kan det bli problem. postar en tråd med länk till den här tråden i pentax forumet också

Om ni planerar att använda objektiven med manuell fokus så spelar sökaren roll. Ni kanske inte beöver låta den utrusting ni redan har ha någon avgörande betydelse i kameravalet då det ju alltid går att sälja prylarna om de är något att ha.

Vad kamerorna kan teknisk går ju att läsa sig till. Jag tycker iaf att K100D har en intressantare spec än D50 men D80 kan väl en hel del också. En fördel med Pentaxsystemet är den nyframtagna optiken som är förhållandevis billig.

Som ni kanske sett lanserar Pentax också en ny kamera i mitten av nästa månad K10D som har en 10 mp sensor och bildstabilisering i huset. Kan ju också vara ett alternativ för den som inte har jättebråttom.

Det beror på om de fyra objektiven till Nikon är bra elelr bara 'objektiv'. Detsama gäller Pentax, men de har i alla fall knappast gjort några riktigt dåliga. Jag har hållt mig till Pentax, men har tvivlat många gånger. Nu tycker jag att Pentax äntligen visar att de tänker vara kvar. Fördelen med K100D är ju just bildstabiliseringen som jag längtat efter. Så båda dina Pentaxobjektiv blir ju med stabilisering, medan du med nikon måste köpa nya objektiv. Men å andra sidan har bra bilder tagits i över hundra år utan bildstabilisering, och ett bra objektiv är vikitgare än allt annat. Med bra glas kan man ta bra bilder, men en bra kamera och mediokert glas, men inte ens den bästa ta en skarp bild (men fortfarande en bra bild förstås...bra bilder behöver ju inte vara skarpa).

Slutsats. Pentax gör väldigt bra kameror och objektiv. Pentax är billiga. Enda anledningen att inte välja Pentax är om dina Nikonobjektiv är riktigt fina gluggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar