Annons

Nikon D50 någon som vet

Produkter
(logga in för att koppla)

grolt

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D50 och har i dag ett 2gb minneskort (SD). Är det någon som vet hur stort kort kameran klarar av, har inte hittat några uppgifter om detta.
 
grolt skrev:
Jag har en Nikon D50 och har i dag ett 2gb minneskort (SD). Är det någon som vet hur stort kort kameran klarar av, har inte hittat några uppgifter om detta.

2 GB är det största som kan användas i D50.
 
Denne informasjonen er hentet fra nikon.no's sider:

SD-minnekort (Secure Digital)
Filformatsystemet som brukes for SD-minnekort (Secure Digital), er FAT12 eller FAT16. Dette begrenser mange produkter som bruker SD-minnekort, til en minnekortkapasitet på 2 GB.
Oppdateringsversjonen av SD-kortformatet, SDHC-minnekort (SD High Capacity), bruker FAT32,. Dette gjør det mulig å bruke kort med kapasitet på opptil 32 GB.

Kameraer som kan bruke minnekort over 2 GB
Bare følgende Nikon-kameraer støtter FAT32 slik at du kan bruke minnekort med kapasitet på 2 GB: D100, D200, D300, D2-serien, D3, D50, D70, D70s, D80, COOLPIX 8800, COOLPIX 8700, COOLPIX 8400 og alle produkter som støtter SDHC-minnekortformatet.
 
Om man ska använda kort större än 2Gb i D50 krävs att man får tag i 4 Gb "standard SD"-kort och formaterar dom i FAT32 i datorn. Förr fanns ett par leverantörer av sådana men sedan SDHC-standarden introducerades har jag inte sett till några sådana.

Det går ej att använda SDHC-kort i D50!

Så i praktiken gäller att man får nöja sig med 2Gb-kort till D50.
 
Fredrik,
jeg ser av din profil at du bruker D50 selv, så jeg regner med at du har specialkunnskapen om denne, da jeg ikke bruker D50.

Jeg tolker svaret på Nikon's side som om D50 kan bruke SDHC, men feil har forekommet tidligere, så jeg skal ikke si sikkert om D50 kan bruke SD-kort større enn 2GB.

Jonny, sett med svaret fra Fredrik er det ikke sikkert du har feil likevel.

Tommy,
jeg foreslår at du tar D50'n med deg til en Nikon-forhandler, og ber om å prøve større minnekort der. Om D50'n din ikke klarer dette har Nikon (og jeg) feil.....

La oss få høre hva som skjer....
 
Jag ställde denna fråga till Nikon support i december 2006 och fick då följande svar:
---
"Hej Fredrik,

Nikon D50 är kompatibel med FAT32 filsystem och kan i teorin användas med ett SD kort med högre minneskapacitet än 2 GB.
Men i praktiken skulle inte SD kort vara möjligt att produceras med över 2 GB minne men nu har den nya tekniken SDHC kommit ut som gör det möjligt att producera SD kort med upp till 8 GB. Med andra ord, Standard SD kort har en maxkapacitet på 2 GB och SDHC har i dagsläget en maxkapacitet på 8 GB.
Dock så stödjer inte D50 SDHC och är heller ingenting som kan fixas genom en firmwareuppdatering eftersom det krävs en helt ny typ av läsare för att kunna läsa SDHC kort.
D80 stödjer SDHC och även vår nya kamera, D40, stödjer SDHC.


Med vänliga hälsningar

Markus Turula
Nikons Europeiska Support"
---

Dessutom har jag en kompis som köpte ett Sandisk Extreme III SDHC 4Gb och det funkade inte alls i hans D50.

Så vi D50-ägare får nöja oss med 2Gb-kort.

/Fredrik
 
när jag hade en D50 så hade jag ett transend 4gb kort. Jag var tvungen att formatera kortet i min dator (kortläsare) och sedan funkade kortet som ett 4gb kort i kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.