Annons

Nikon D50 med gammal Nissin-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

madan

Medlem
Hej Alla
Har följ detta forum en längre tid, men aldrig registrerat mig. Nu söker jag svar på en fråga och hoppas på er hjälp.

Det skrivs en hel del om detta, och jag har nog läst det mesta, men vill ändå ha ett förtydligande. Att ansluta en gammal analog blixt till en digitalkamera har jag förstått kan vara ett riskmomment på grund av att den uppladdade spänningen i de gamla blixtarna kan bli så enormt stor. Jag har även varit inne och tittat på den tabell som det länkas till i många inlägg.

Dock finns inte min antika blixt med i listan. Nissin 220AZ. Vad jag förstått ska D50 klara 250V. Stämmer det?
Om blixten skulle förstöra min kamera borde den inte redan, gjort det eftersom jag inte hade en aning om detta innan jag läste om det här? Den har använts många gånger på kameran. Nu vågar jag dock inte fortsätta.

Anledningen till att jag vill använda den är att denna blixt ger bättre bilder än den nikon-blixt jag också har.

Mycket tacksam för lite respons på detta.

/Magnus
 
Kort Hur-sabbar-fel-blixt-din-kamera-lära:

Kameror tänder blixten på i huvudsak två sätt: i gamla tider via en mekanisk brytare, i nyare kameror via en logikkrets. Båda "jordar" blixtens avfyringsstift mot noll, minus, jord, neutral eller vad man vill kalla det.

En mekanisk liten brytare kan bränna kontaktytor om strömmen är för stor, en elektronisk brytare (logikstyrd) kan helt enkelt gå sönder och där är både spänning och ström kritiska.
I båda fallen kan man räkna med att gränsfallsblixt kommer att gå bra en, några eller flera gånger, men till slut samverkar toleranserna och gör att något går sönder, troligtvis i kameran.

Elektronblixtar av litet enklare typ kan "studsa" en del av högspänningen via avfyrningskretsen - andra blixtar kan ha optokretsar som isolerar blixten helt ifrån kameran.

Lösningen är en adapter som du ansluter mellan kamera och blixt som har den här mellankretsen. En annan möjlighet är att ha en optisk sensor för en hundring på din blixt och så trigga den med kamerablixten ställd på minimum.
 
Vad exakt är det för adapter jag ska ha? Sökt lite på nätet, men hittar det inte.
/Magnus
 
Tack igen. :)
En hundralapp eller mer är inte väsentligt så länge det inte handlar om tusenlappar. Då kan jag lika gärna handla en annan blixt.
Problemet är att jag inte hittar detta på någon svensk sajt, men nu när jag vet vad jag ska leta efter så löser det sig.

Tack för hjälpen. /Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.