Annons

Nikon D50, har ej skärpedjupskontrollknapp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan! Är inne på att köpa mig en D50.

Nu till frågan, har läst att D50 har inte en så kallad "skärpedjupskontrollknapp". Vad innebär detta?

När du trycker in skärpedjupskontrollen så bländar objektivet ned till inställd bländare & du kan i bästa fall bedömma skärpedjupet i sökaren. Med "i bästa fall" menar jag att det tyvärr inte är så lätt på en D50 då sökaren är väl så liten, därför så är jag inte så säker på att man kommer att sakna knappen...

.Z. skrev:
När du trycker in skärpedjupskontrollen så bländar objektivet ned till inställd bländare & du kan i bästa fall bedömma skärpedjupet i sökaren. Med "i bästa fall" menar jag att det tyvärr inte är så lätt på en D50 då sökaren är väl så liten, därför så är jag inte så säker på att man kommer att sakna knappen...

Förstått det, läste en del i tråden. Man får väl fota lite med känsla också, det fick jag göra med min EOS 1000 :)

Då är det bara att beställa kameran. Äntligen, efter så många år har jag pengar till en dslr.

Phoenix_89 skrev:
Förstått det, läste en del i tråden. Man får väl fota lite med känsla också, det fick jag göra med min EOS 1000 :)

Då är det bara att beställa kameran. Äntligen, efter så många år har jag pengar till en dslr.

det är en speciell känsla med Desr... känslan i att kunna redigera på datorn ^^

hailstorm skrev:
det är en speciell känsla med Desr... känslan i att kunna redigera på datorn ^^

Personligen tycker jag den knappen är överskattad när det ändå är en sån liten sökare. Det tyckte jag iaf om min D70 och det är samma sak med min D200.

Trracer skrev:
Personligen tycker jag den knappen är överskattad när det ändå är en sån liten sökare. Det tyckte jag iaf om min D70 och det är samma sak med min D200.

hmmm... jag håller iofs inte med och egentligen fattar jag inte varför du citerade mej heller men men ^^

Trracer skrev:

Jag tycker också att det är svårt & har en liknande sökare som den på din D200, Att greja det med en gammal hederlig Canon/Nikon DSLR-sökare måste vara i det närmaste omöjligt, någon som invänder? Möjligtvis att det kanske kan vara bra vid macro men va vet jag som har noll intresse för det?:)

//Larsa

Jag invänder med min vanliga motivering att det handlar mer om att se karaktären på oskärpan än vad som är skarpt. Jag tycker det är superviktigt. Gunte har riktigt väl valda exempelbilder i den länkade tråden som väl illustrerar vad jag menar.

.Z. skrev:
Jag tycker också att det är svårt & har en liknande sökare som den på din D200, Att greja det med en gammal hederlig Canon/Nikon DSLR-sökare måste vara i det närmaste omöjligt, någon som invänder? Möjligtvis att det kanske kan vara bra vid macro men va vet jag som har noll intresse för det?:)

//Larsa

nja... skärpedjupskontrollen går bra att använda... men dock att finschystera fokus är inte lika trevligt...

Nu till en sista fråga.

Har ett SD 128 mb viking minneskort i min Kodak DX6490. Det borde gå att använda minneskortet på D50:in, eller hur?

Hur långt kommer man med 128 mb? På Kodaken kunde jag ha över 100 bilder, men jag har ingen aning om hur stora filerna blir hos D50:in. Kanske en bra ide att investera i ett 256/512 kort?

På ett 128 MB-kort borde du få du in något tjugotal bilder. Inte mycket alltså.

Priserna har gått ner en hel del på minneskort nu. Jag köpte ett SD-kort från Sandisk på 1 GB för 476 kr förra veckan.

Jag får in 72 st jpeg i högsta upplösningen och kvaliteten på 256 MB med min D70. Borde väl vara motsvarande med D50, så 36 stycken. 20 stämmer nog ganska bra om du kör RAW-format.

Aha, trodde nämligen att den hade iallafall plats för 2-3 bilder åtminstone :)

Jag är fortfarande en aning tveksam. Folk har sagt att kitobjektivet (Nikkor, 18-55) är inte så jävla bra men duger. Jag har inte sett så många bilder med kitobjektivet och därför inte kunnat avgöra om det är dugligt för mig.

Hur står sig EOS 350D kitobjektivet 18-55 mot Nikkor 18-55 objektivet?

Det borde bli en beställning på måndag ifall inte något är helt fel :)

Phoenix_89 skrev:
Hur står sig EOS 350D kitobjektivet 18-55 mot Nikkor 18-55 objektivet?
Canonobjektivet verkar något sämre, särskilt i motljus.
Nikons kitbjektiv är skapligt, men känns plastigt. Det är en jäkla hysteri med skärpa och sånt, men jag såg ingen nämnvärd skillnad på korta brännvidder mellan 18-55 och 18-70 som är mycket dyrare, och framför allt hyllat.
Det jag saknar själv är ljusstyrka, men det behöver man betala mycket mer för att få hos en zoom.

Nu är den hemma :)

Laddar batteriet nu och jag har ett par funderingar:

Jag hittar ingen manual, är det pictureproject som ska vara manual eller? Den ena cd skivan var en manual till programmet, den andra satte jag i och den skulle installeras men jag avbröt för att jag höll på med något annat.

Sen till andra frågan, ska sökaren verkligen vara så grynig? Den är inte på, om det spelar någon roll. Jag jämför mot min EOS 1000, och sökaren på D50:in är sämre.

Lyser lampan grönt när batteriet är fulladdat? Just nu blinkar det typ orange.

Vet inte ens hur man får upp blixten! Måste kameran vara på eller?

Phoenix_89 skrev:
Nu är den hemma :)

Laddar batteriet nu och jag har ett par funderingar:

Jag hittar ingen manual, är det pictureproject som ska vara manual eller? Den ena cd skivan var en manual till programmet, den andra satte jag i och den skulle installeras men jag avbröt för att jag höll på med något annat.

Sen till andra frågan, ska sökaren verkligen vara så grynig? Den är inte på, om det spelar någon roll. Jag jämför mot min EOS 1000, och sökaren på D50:in är sämre.

Lyser lampan grönt när batteriet är fulladdat? Just nu blinkar det typ orange.

Vet inte ens hur man får upp blixten! Måste kameran vara på eller?
Sökaren är mörk om du inte har nåt batteri i vill jag minnas. Dock är den mycket mindre än på din analoga kamera.
Blixten får du inte upp utan att slå på kameran, nej.
När batteriet laddar så blinkar det. Är väl klart när det slutar antar jag.

Manual ska ingå. Jag har en extra som du kan få om du inte får tag på nån. Bor du i Stockholm?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto