Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 eller Sony alfa 100???

Produkter
(logga in för att koppla)
Står i valet o kvalet mellan dessa två kameror. Jag är helt nybörjare på att fota. Kommer nog bli en del natur bilder på fåglar. Men den ska även fungera som allround kamera. Jag vet att de finns oändligt med info på forumet om man söker men jag tycker de kan va lite tung jobbat att hitta svar ändå. om svar finns =)

Gör man bort sig om man köper en nikon D50 i dagens läge finns de andra kameror som är bra mycke mer prisvärda i den prisklassen under 10000 med objektiv.

Gillar sonyn men har blivit skrämd av för mycke dålig kritik. ska man bli de =)

Tack för råd behöver inte var nå utförliga svar har bara sån besluts ångest =/

Av de båda är valet lätt. Sonyn. Men missa inte att kolla Pentax K10D i samma prisklass. Har allt som Sonyn har + vädertätning.

Precis dom kamerorna jag har i tanken. De enda kruxet är priset nikon d50 får jag med objektiv för 5500 sonyn blir ca 8000 och pentaxen landar på närmare 9000.. till de tillkommer minneskort och filter sen kan man köra igång. De ja då sitter o funderar på är om man gör bort sig om man kör på de billigare alternativet. Pengar är pengar och köper man de billigare kan man köpa extra objektiv oxå =) Men men =S inte lätt de här =)

Har tryckt igenom en hel del forum trådar nu..

Jag har nu fått in 2 andra kameror i tanken också nikon d70 och pentax k100d..

alltså Nikon D50 D70s eller sony alfa 100 eller Pentax k100d pentax k10d blir nog för mycke pengar om de inte är otroligt värt de =)

kommentarer??

tack för råd!

Pentax som gäller alltså läste på cyberphoto att de inte va så bra objektiv med 18-55 men jag antar att de duger åt mig =) om man vill ha ett tele objektiv till som fungerar okej vad kostar de då? för de va i så fall dom objektiven jag tänkte börja med.

lånar tråden lite, tycker ni att prisskillnaden är rimmlig mellan k100d och k10d, ca 2800kr, vad får man för det mer än lite fler pixlar, ingen vädertätning samt bättre egenskaper i dåligt ljus?

appropå vädertätningen, vad är det för vits med det om man inte har ett objektiv med vädertätning?

/Emil

Större sökare, snabbare serietagning, sensorrengöring... nån som vet får gärna fylla på... för somliga är nog vädertätning och pixlarna tillräcklig skillnad.

Vädertäta objektiv var ju en smart fråga. Finns det särskilda sådana?

Om en regndroppe hamnar på fel ställe på objektivet så händer - vad? Inte mycket tror jag.

Om en regndroppe hamnar på fel ställe på kamerahuset och letar sig in i elektroniken så kan kameran haverera.

Det är förstås viktigt att objektivfattningen är tätad också... är den det på Pentaxen?

Fast vad jag förstår är det inte så jäkla hippt att ha kondens inne i objektivet, och det finns väll elektronik inne i ett objektiv också för den delen?

Jan, om det där med fågelfoto är ett stort intresse så bör du ha i baktanke att ditt system kanske ska kunna uppgraderas med något fint teleobjektiv i framtiden. Finns t ex Sigmas fräsigare telen till Sony/KM-fattning? Eller till Pentax? Och vad har kameratillverkarna själva att erbjuda? Gör Pentax bra teleobjektiv?
Jag antar att seriebildhastighet också kan vara intressant när det gäller just fåglar (om de flyger vill säga), så kika även på det.
Bildstabilisering är något jag själv skulle vilja ha ganska ofta.
Jag tror du får mest kamera per krona med en Pentax K10D, men det är inte alls säkert att den är bäst lämpad för dina behov.

Vädertätat hus tillsammans med otätad optik är ju lite overkill. Den kombinationen har jag själv, men jag ville helt enkelt ha ett robust kamerahus, och tätad optik brukar bara vara den för +15kkr per objektiv. Inget för mig med andra ord. Klart man inte vill ha in vatten i objektivet, men det är nog mindre benäget att pajja än en otätad kamera med massa knappar och springor överallt.

Ett rätt enkelt svar på din fråga: Har du pengarna? Köp Sonyn. Är budgeten mer begränsad så köp D50:n och lägg resterande på objektiv. Sonyn har ett par trevliga finesser såsom bildstabilation vilket D50 saknar. Men om det är värt mellanskillnaden....beror på. Inget kan dock begränsa ditt fotograferande som fel objektiv. Hellre extra objektiv än bildstabilation är mitt råd. Det viktigaste är dock att du gillar kameran och dess handhavande.

Sonyn är en modernare kamera med fler finesser och högre upplösning, som dock enbart syns (nästan) på A3 utskrifter och uppåt. Kan visserligen oxå vara bra om du vill beskära en bild. Visst har Sonyn fått lite kritik för bildkvaliteten men det rör sig nästan enbart på extremt höga ISO. Likaså har mina Nikon fått samma kritik. Jag har dock glatt plåtat vidare utan att märka några större negativa saker. Ta det inte så bokstavligt. Alla digitala systemkameror är jättebra idag. Skillnader finns men de är inte så STORA som man kan få intrycket av här på fotosidan. Läs mer om modellerna på http://www.popphoto.com/cameras/3569/10mp-dslr-shootout.html

D50 har för den delen oxå en mycket bra bildkvalitet som lätt räcker till A4 utskrifter. Själv har jag skrivit ut A3 med min D100 med ett jättebra resultat. Även A2 fungerar hyfsat.

Vädertätning är en hype just nu. Visst är det en bra funktion men jag tror att de flesta amatörer ger upp före kameran om det regnar. Själv har jag varit ute med mina D2 och D100 i allt från duggregn till ösregn utan problem. D2 är visserligen vädertätad men inte D100. fungerar finfint ändå.

Mankan

Senast ändrad:
Så nöjd med kameran =)

Lydde ett gott råd från KG och köpte pentax k100d=) jag är super nöjd med resultatet. Har kanske inte så mycket att jämföra med men hade en canon s2 is innan och de e verkligen skillnad som natt och dag! ska bli roligt o sätta sig in lite mer i fotograferingen nu när man har utrustning att börja med =) till framtiden har jag väll fundering på att köpa ett tele zoom objektiv kanske http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=793553 eller nått annat som är lite mer allround. men de får bli lite längre fram.. Tack för hjälpen med köpet i alla fall!

ha de fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar