Annons

Nikon D50-D70-D100

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronberg

Avslutat medlemskap
Har funderat på att uppgradera mig. Har idag en Fuju S5000 och skulle vilja ha en Nikon 50-100.

Tänkte köpa huset för sig, vilket hus D50-D100 att rekommendera?

Gluggarna är ett kapitel för sig, kan inget om vad siffrorna betyder, men vilket är ett bra val om man vill ta närbilder ibland samt kunna zooma ibland?
Man kan ju köpa gluggar på Ebay till en vettig peng.

Tacksam för svar!

Cronberg skrev:
Har funderat på att uppgradera mig. Har idag en Fuju S5000 och skulle vilja ha en Nikon 50-100.

Tänkte köpa huset för sig, vilket hus D50-D100 att rekommendera?

Gluggarna är ett kapitel för sig, kan inget om vad siffrorna betyder, men vilket är ett bra val om man vill ta närbilder ibland samt kunna zooma ibland?
Man kan ju köpa gluggar på Ebay till en vettig peng.

Tacksam för svar!

D100 är föråldrad.
D70 eller kanske D50 är vad som gäller om man tycker att D200 är för dyr.

Jag skulle inte vilja säga att D100 är föråldrad. Om du gämför den med D70/D50 så känns den rejälare i handen, det är mer kamerakänsla. Därmed inte sagt att D70/d50 är dåliga. Jag har använt D70 på jobbet en del, och det är en OK kamera, menyerna är lite knökiga ibland och den känns liten att hålla i, men den ger rena och fina bilder, det är mest handhavandet jag inte gillar, plus avsaknaden av vertikalgrepp. D50 har jag inte testat.

När det gäller gluggar så skulle jag kunna rekomendera denna där har du en bra normalzoom som är skarp och har ett macroläge så att man kna komma lite närmre (man kan hitta den beg för runt 2000). Om du gillar att ta mycket närbilder så skulle jag rekomendera att du köper en riktig macroglugg och inte ett mellanting.

Greven

Greve Nickon skrev:
Jag skulle inte vilja säga att D100 är föråldrad. Om du gämför den med D70/D50 så känns den rejälare i handen, det är mer kamerakänsla. Därmed inte sagt att D70/d50 är dåliga. Jag har använt D70 på jobbet en del, och det är en OK kamera, menyerna är lite knökiga ibland och den känns liten att hålla i, men den ger rena och fina bilder, det är mest handhavandet jag inte gillar, plus avsaknaden av vertikalgrepp. D50 har jag inte testat.

När det gäller gluggar så skulle jag kunna rekomendera denna där har du en bra normalzoom som är skarp och har ett macroläge så att man kna komma lite närmre (man kan hitta den beg för runt 2000). Om du gillar att ta mycket närbilder så skulle jag rekomendera att du köper en riktig macroglugg och inte ett mellanting.

Greven

Det är främst prestandan som är föråldrad med D100. Den är långsam, har dålig batteriprestanda och brusar mer än D70/D50.

Men visst är den skön att hålla i...

Att den har dålig batteriprestanda stämmer inte, särskillt inte med batterigreppet så att man får i två batterier. Jag kan inte heller säga att jag upplever den som så mycket långsamare än D70s. Bruset kan jag inte säga något om eftersom jag bara provat D70s i studio och då på lägsta ISO. Men det jag kan säga är att jag har dragit upp bilder från D100 som är tagna på ISO 800 till 20x30 utan att det stört, men det är möjligt att D70 är bättre där.

Greven

Greve Nickon skrev:
Att den har dålig batteriprestanda stämmer inte, särskillt inte med batterigreppet så att man får i två batterier. Jag kan inte heller säga att jag upplever den som så mycket långsamare än D70s. Bruset kan jag inte säga något om eftersom jag bara provat D70s i studio och då på lägsta ISO. Men det jag kan säga är att jag har dragit upp bilder från D100 som är tagna på ISO 800 till 20x30 utan att det stört, men det är möjligt att D70 är bättre där.

Greven

Hur många exponeringar får du upp på ett batteri?

Det finns numera batterigrepp även till D70/D50 från 3:eparts tillverkare.

Sist jag provade D100 tyckte jag den var hopplöst långsam när man fotar i RAW. Jag jämför ju med D70 så om den är snabb eller inte beror ju på vad man ahr som referens.

Vill man nu ändå ha en D100 så finns det en hel del på blocket.se
http://www.blocket.se/li?q=d100&ca=16_s&c=0&w=3

Skillnaden mellan D70 (utan s) och D100 är väl inte allt för stor. Jag köpte en beg D100 som "övergångslösning" i våras och funderade länge på om jag skulle köpa en D70 eller en D100, de kostade ungefär lika mycket begagnade. Till slut blev det en D100 bland annat för att den (i vertikalgreppet) har uttag för "trådutlösare".

Hur många bilder jag tar (med monitorn på efter varje bild) vet jag inte, men jag fyller lätt ett 2 GB CF kort med 600-700 jpg på en laddning. (ett batteri)

Snart blir (förhoppningsvis) D100:an med vertikalgrepp dock till salu...

Jag skulle nog rekommendera en begagnad D70s (rätt knepiga att hitta, nån lirare har en massa annonser på en sån ute, men han heter olika och bor på olika ställen i annonserna och svarar inte på mail eller telefon) om en D200 är för dyr. Men det beror väl på vad man är ute efter, D50 kostar begagnat inte mycket och tar väl lika bra bilder som D70 men saknar en massa inställningsmöjligheter som D70 har.

/Niklas

niklas_b skrev:
Jag skulle nog rekommendera en begagnad D70s (rätt knepiga att hitta, nån lirare har en massa annonser på en sån ute, men han heter olika och bor på olika ställen i annonserna och svarar inte på mail eller telefon)
Kanske inte vad jag skulle rekommendera att handla ifrån :)

fhe skrev:
Kanske inte vad jag skulle rekommendera att handla ifrån :)

Öhh, nä. Det var väl snarare tänkt som en slags varning mot skummisar som försöker försnilla pengar med eftersökta varor. Men det gick kanske inte fram innan du förtydligade det.
Själv är jag också på jakt efter en prisvärd D70s (inte åt mig själv). (Om någon har får ni gärna maila)

Jag vet inte hur många exponeringar jag kan plocka ut på ett batteri eftersom jag alltid har batterigreppet med två batterier inkopplat. Men jag plockar ur över 1000 exponeringar (NEF och kollande och deletande emmellan) med batterigreppet, jag vet inte exakt eftersom jag brukar ladda innan jag tex sak iväg på resa eller plåta bröllop etc. Jag brukar alltid ladda innan batteriindikatorna säger till mig.

Om jag skulle köpa idag så skulle det helt klart bli en D100 med batterigrepp (eftersom vertikalgreppet är ovärderligt för att spara högeraxeln om man tar mycket portträtt), detta om jag skulle välja mellan D100, D70, D70s, D50. Om det inte var så att jag fick erbjudande om att köpa en sprillans ny D70s för under tusingen, men då skulle jag nog inte köpa eftersom det är uppenbart stöldgods ;)

Greven

D50/D70 har en nyare blixtstyrning (i-TTL) än D100 och snabbare blixtsynk (1/500). Med den inbyggda blixten i D70 kan du även fjärrstyra Nikons SB-600/800.

Så om du kommer att använda blixt får du nog lite fördelar med D70.

Ett "proffshus" kanske?

Varför inte kolla på en beg D1X?

Flera fördelar såsom stor sökare (tror den är större än D100 i sökarbilden). Även inbyggt batterigrepp.. känns rejäl och gedigen.
Enda nackdelen är batteritiden.

D100 är väldigt långsam om man använder komprimerade RAW-filer. Där är både D50 och D70 rasande snabba i jämförelser.
D70 är väl, på det stora hela, en nyare och modernare (bättre) kamera än D100. D100 har fördelen av att ha vertialgrepp som tillbehör, spegeluppfällning och möjlighet att välja AF-S eller AF-C utan att gå in i menyerna, i övrigt är D70 bättre på allt (om jag inte råkat glömma något).

Mest kamera för pengen ger nog en begagnad D70 med kitoptik (18-70).

Ska du köpa nytt så är nog D50 mer prisvärd, men den saknar ju några funktioner som D70:n har.

En D50 med en begagnad 18-70, kanske?

DÅ har vi ett till då..

som har en extra avtryckare!

Denna

Eller lite billigare...
Denna

Kommer skaffa någon av dem, med eller utan pga att jag har så jäkla stora händer och hade batterigrepp till min F80 tidigare, blev mycket skönare

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar