Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 analoga

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterCe

Ny medlem
Jag funderar på att köpa en D50 men har ett gäng manuella objektiv till min F3 och undrar då om de går att använda dessa till D50?

Peter

Objektiven kan användas, men du får ingen exponeringsinformation i sökaren ej heller ljusmätning. Du får använda histogrammet.

Så här säger Nikon om D50:n:
Compatible Lenses -
1) DX Nikkor: All functions supported
2) Type G or D AF Nikkor: All functions supported
3) Micro Nikkor 85 mm F2.8D: All functions supported except autofocus and some exposure modes
4) Other AF Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering II
5) AI-P Nikkor : All functions supported except 3D Color Matrix Metering II and autofocus
6) Non-CPU : Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster
Note: IX Nikkor lenses can not be used

Sen är det tydligen så att äldre linser än AI kan skada kameran om man inte modifierar dom mekaniskt. Sök på forumet på dpreview.com så hittar du en massa om detta.

Har man gott om tid så är det ju inget större problem att inte ha ljusmätning ( vilket jag inte har tillsammman med min TC-201 tele-konverter ) men det är bra nära omöjligt att fokusera manuellt med den lilla mörka sökaren på D50/D70:na.
Därför bl.a., funderar jag på att byta till D200:an som stödjer betydligt fler manuella objektiv och har ett större och ljusare titthål mot motivet.

//N

Niklas H. skrev:
Har man gott om tid så är det ju inget större problem att inte ha ljusmätning ( vilket jag inte har tillsammman med min TC-201 tele-konverter ) men det är bra nära omöjligt att fokusera manuellt med den lilla mörka sökaren på D50/D70:na.
Därför bl.a., funderar jag på att byta till D200:an som stödjer betydligt fler manuella objektiv och har ett större och ljusare titthål mot motivet.

//N

Hur är det, fungerar fokusindikatorn (den gröna punkten) med helmanuella objektiv? I så fall har man ju hjälp att fokusera.

Johannes

Johannes-S skrev:
Hur är det, fungerar fokusindikatorn (den gröna punkten) med helmanuella objektiv? I så fall har man ju hjälp att fokusera.

Johannes

Jo då, den gröna punkten funkar nog. I alla fall i D70 och D200 så den borde funka i D50 också.

/Johan

Niklas H. skrev:
...electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster..

Betyder väl att fpkusindikatorn kan användas ifall största bländaren är 5.6 eller större? Hursomhelst, den verkar inte lira så bra med min D200 och nikkor MF 400 5,6

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar