Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D50 analoga
- Trådstartare PeterCe
- Start datum
McRill
Aktiv medlem
Hej Peter
Ljusmätning är för mesar, Du få väl köra på erfarenhet. (Obs Ironi).
Välkommen till Fotosidan, det man inte kan få svar på här är inte värt att veta.
Här är länk till D50 med bra pris ialafall.
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/digitale-slr/818214/-/Article.html?fillspace=1
Anders
Ljusmätning är för mesar, Du få väl köra på erfarenhet. (Obs Ironi).
Välkommen till Fotosidan, det man inte kan få svar på här är inte värt att veta.
Här är länk till D50 med bra pris ialafall.
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/digitale-slr/818214/-/Article.html?fillspace=1
Anders
Niklas H.
Aktiv medlem
Så här säger Nikon om D50:n:
Compatible Lenses -
1) DX Nikkor: All functions supported
2) Type G or D AF Nikkor: All functions supported
3) Micro Nikkor 85 mm F2.8D: All functions supported except autofocus and some exposure modes
4) Other AF Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering II
5) AI-P Nikkor : All functions supported except 3D Color Matrix Metering II and autofocus
6) Non-CPU : Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster
Note: IX Nikkor lenses can not be used
Sen är det tydligen så att äldre linser än AI kan skada kameran om man inte modifierar dom mekaniskt. Sök på forumet på dpreview.com så hittar du en massa om detta.
Har man gott om tid så är det ju inget större problem att inte ha ljusmätning ( vilket jag inte har tillsammman med min TC-201 tele-konverter ) men det är bra nära omöjligt att fokusera manuellt med den lilla mörka sökaren på D50/D70:na.
Därför bl.a., funderar jag på att byta till D200:an som stödjer betydligt fler manuella objektiv och har ett större och ljusare titthål mot motivet.
//N
Compatible Lenses -
1) DX Nikkor: All functions supported
2) Type G or D AF Nikkor: All functions supported
3) Micro Nikkor 85 mm F2.8D: All functions supported except autofocus and some exposure modes
4) Other AF Nikkor: All functions supported except 3D Color Matrix Metering II
5) AI-P Nikkor : All functions supported except 3D Color Matrix Metering II and autofocus
6) Non-CPU : Can be used in exposure mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster
Note: IX Nikkor lenses can not be used
Sen är det tydligen så att äldre linser än AI kan skada kameran om man inte modifierar dom mekaniskt. Sök på forumet på dpreview.com så hittar du en massa om detta.
Har man gott om tid så är det ju inget större problem att inte ha ljusmätning ( vilket jag inte har tillsammman med min TC-201 tele-konverter ) men det är bra nära omöjligt att fokusera manuellt med den lilla mörka sökaren på D50/D70:na.
Därför bl.a., funderar jag på att byta till D200:an som stödjer betydligt fler manuella objektiv och har ett större och ljusare titthål mot motivet.
//N
Johannes-S
Aktiv medlem
Niklas H. skrev:
//N
Hur är det, fungerar fokusindikatorn (den gröna punkten) med helmanuella objektiv? I så fall har man ju hjälp att fokusera.
Johannes
johanu
Aktiv medlem
Johannes-S skrev:
Hur är det, fungerar fokusindikatorn (den gröna punkten) med helmanuella objektiv? I så fall har man ju hjälp att fokusera.
Johannes
Jo då, den gröna punkten funkar nog. I alla fall i D70 och D200 så den borde funka i D50 också.
/Johan
Mushkot
Aktiv medlem
Niklas H. skrev:
...electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster..
Betyder väl att fpkusindikatorn kan användas ifall största bländaren är 5.6 eller större? Hursomhelst, den verkar inte lira så bra med min D200 och nikkor MF 400 5,6