Annons

Nikon D50, överexponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cherokee

Medlem
Jag har en Nikon D50 som ibland med Nikon 50-200 mm zoom omotiverat överexponerar ibland utan att jag har gjort någon förändring i kameran mellan tagningarna.
Ringde Nikon support och fick tipset att göra en reset så att kameran återgick till fabriksinställningar.
I dagsläget håller jag på med att testa kameran för om felet kommer tillbaka. Just nu har inte felet dygt upp ännu, men jag testar fortfarande.

Har någon av mina fotokolleger haft likanade problem?

Mvh

Robert Nordin

Är det bara med ditt 55-200 objektiv som det här händer? Känns lite väl enkelt att en Reset skulle avhjälpa det hela för då tycker jag att du skulle h aproblemet med samtliga objektiv. Inget knas på objektivets kontakter så du får fel information till huset ?

Har haft min D50 och samma objektiv i 3 år med en massa bilder tagna utan liknande problem, tvärtom så är D50 extremt exakt i sina exponeringar.

Håller med. Den exponerar väldigt exakt i de flesta lägen. Det är bara när jag av missstag glömt att nollställa exponeringskompensationen när man kör på P-läget som den exponerar fel.
Den borde nollställas när man stänger av kameran.

Är det bara med ditt 55-200 objektiv som det här händer? Känns lite väl enkelt att en Reset skulle avhjälpa det hela för då tycker jag att du skulle h aproblemet med samtliga objektiv. Inget knas på objektivets kontakter så du får fel information till huset ?

Har haft min D50 och samma objektiv i 3 år med en massa bilder tagna utan liknande problem, tvärtom så är D50 extremt exakt i sina exponeringar.

Jag har även problem sporadiskt med Sigma 70-300mm zoom.
Har ej märkt något med Nikon 18-55mm.

Håller med. Den exponerar väldigt exakt i de flesta lägen. Det är bara när jag av missstag glömt att nollställa exponeringskompensationen när man kör på P-läget som den exponerar fel.
Den borde nollställas när man stänger av kameran.

Tack för ditt inlägg.

Jag fortsätter att testa någon vecka framöver i olika väder och situationer.

MVH

Robert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar