ANNONS
Annons

Nikon D40 - mystiskt fel

Produkter
(logga in för att koppla)

tuesday

Ny medlem
Jag har en Nikon D40, drygt tre år gammal, som i princip har slutat fungera.

Problemet:
När jag startar upp kameran så står det, "Slutarutlösning inaktivera. Ladda batteri.". Detta gör det trotts att batteriet är ny laddat.
Värt att notera kan vara att ibland så börjar kameran fungera, precis efter uppstart i ungefär 10-15 bilder sen uppstår samma problem.

Försök till lösning:
Det jag har försökt med är, uppdaterat till den senaste firmware:n korrekt. Befintligt version, A Firmware Ver. 1.12 och B Firmware Ver. 1.11.
Köpt nytt batteri för att utesluta batteri fel, samma problem uppstår. Tvättat med tops i batteriluckan för att vara säker på att det inte är smuts som skapar glapp.
Jag har även Återställt kameran via kamerans meny. Provat kamerans lägen alla för att se om det funkar, men lönlöst.

Tack på förhand!

Kanske köpläge för ny kamera? Hoppas att rean på D90 för 4995:- (Expert) fortsätter. Du har ändå haft kameran ett tag och det lönar sig nog inte att laga den.

det är väl slutaren som börjar ge upp gissar jag på..du har nog tagit ett antal bilder så då går mekaniken sönder tillslut..o lämna in den på lagning är nog inte värt. det kostar nog mer än vad kameran är värd

Vild gissning baserad på vad jag sett av en bekants D40:
Händer inte det här när man kör med objektiv utan elektronik och i Autoläge?

Nu har du testat alla lägena men ändock:
Kanske det är kontakterna mellan gluggen och kameran som behöver rengöras?

batteriet kanske har tappat pulvret och är kass? det händer alla Li-jon batterier förr eller senare.

testa med ett lånat batteri från någon annan D40/D40x/D60-ägare, eller köp ett nytt.

edit: äh, jag missade att du redan testat det! sorry.
då är det förmodligen något i kraftelektroniken som gått sönder -> ny kamera.

Senast ändrad:
Händer inte det här när man kör med objektiv utan elektronik och i Autoläge?
Utan elektronik? Då borde det bara funka (överhuvudtaget) bara i helt manuellt läge på D40, men jag skulle nog också kika på kontakterna mellan kameran o linsen en extra gång (om linsen nu innehåller elektronik)
Hur många exponeringar har kameran gjort? Se exiv-data på en nytagen bild, står under "ShutterCount".
Har för mig D40 var garanterad 50.000 exponeringar? Inte helt säker.

Om jag vore du så skulle jag ha slängt kameran. Din D40 börjar bli gammal nu och om du har ett stort fotointresse så kanske det är dags att lägga några tusenlappar på en ny kamera.

Jag skulle rekommendera en D7000. Det kan verka onödigt dyrt men det är det värt, det kan jag lova! D90 är en gammal modell som inte är så bra. D7000 har metallkropp, 16 megapixel, bättre af-mätning (ca 30 mätpunkter om jag inte minns helt fel), bara för att nämna några av sakerna.

Om du har gjort slut på en underbar D40 så lovar jag att du kommer att vara nöjd med din D7000, även fast det kan verka dyrt ;)

//Hannes

Undrar åxå vad "Hannes Nikon" menar med att Nikon D90 skulle vara en gammal och dålig kamera??

Ang. trådskaparens problem kan ju ett tips vara att ringa typ Lasses Kameraservice och höra lite med dom vad det kan vara, men annars vore väl en uppgradering trevlig=)

Undrar åxå vad "Hannes Nikon" menar med att Nikon D90 skulle vara en gammal och dålig kamera??

Ang. trådskaparens problem kan ju ett tips vara att ringa typ Lasses Kameraservice och höra lite med dom vad det kan vara, men annars vore väl en uppgradering trevlig=)

Vad jag menar är att D90 börjar få några år på nacken. Självklart är det en bra modell men jag tycker att det är dumt att köpa en så pass "gammal modell". Det är ju ändå en billig instegsmodell som har gått ut. Steget upp till D7000 är väldigt stort och då menar jag att det är bättre att köpa den än en "gammal D90". (även fast d7000 kostar dubbelt så mycket.)

Har trådskaparen använt en d40 tills den tar slut så så tycker jag att man ska uppgradera till något ganska mycket bättre för att utveckla fotograferandet. D90 tycker jag personligen inte är så avancerad och full med möjligheter som D7000. Men är man student och inte kan hosta upp 10 000 för en D7000 så kanske man får nöja sig med en D90.

jag ser nu att jag har upprepat mig ganska mycket, men min poäng var att: jag tycker inte att D90 är dålig men att jämfört med D7000 för ca dubbelt så mycket så tycker jag att det är värt att lägga just dubbelt så mycket på en så mycket bättre kamera.

långt inlägg... :/

D90 är väl ingen instegsmodell ? Då är ju även D7000 det ! Den senare är ju en uppgradering av den förra !

Jag PERSONLIGEN tycker att d90 är en instegsmodell. D7000 (enligt MIG) är nästan i klass med D300. Dvs mycket längre ifrån instegsklass än vad D90 är.

Jag har absolut inte som avsikt att bråka och jag vill inte bli ovän med någon.

Det ända som jag ville ha sagt från början var att jag tycker att trådskaparen ska satsa på en D7000 när han/hon ändå uppgraderar. Anledningen är att D7000 är en så mycket bättre kamera än D90 som, enligt mig, är en "instegsmodell".

Som sagt så vill jag inte bli ovän med någon här på forumet.

/Hannes Månsson (HannesNikon)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar