Annons

Nikon D40, minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

ar22dp

Avslutat medlemskap
Hej

Jag köpte nyligen 2st Nikon D40, med Sandisk 4gb SDHC kort till mig och min sambo. Nere i vänstra hörnet på sökaren kan man se hur många bilder som det är kvar tills minneskortet är fullt.

Det märkliga är att om jag fotograferar med RAW, så står det "524"exponeringar kvar. 524x5mb är ju typ 2,6gb, inte 4gb som kortet är på. Lika så om jag använder jpeg i olika kvalitet, det borde helt enkelt få plats fler.

Det som får mig att misstänka att jag gjort en tankevurpa är att båda våra kameror är lika dana på detta sätt.

Någon som kan förklara var det extra utrymmet går?

Tack på förhand!

MVH

Alexnader

I och med att det inte helt går att förutse hur stora bilder som kommer tas, förblir kamerans uppskattning just en uppskattning. När det kommer omkring, brukar jag få in uppåt 700 bilder på ett 4 GB kort med min D40.

Är du säker på att dina RAW bilder verkligen bara är 5mb stora?

Annars blir ju 4000 / 524 = 7.63 vilket känns som en lite mer rimlig storlek för RAW. Mina D60 bilder ligger i de trakterna iaf (lite större tom).

Storleken på en raw-fil (eller jpg) kan variera med över 100 procent beroende på hur komplicerad bilden är. Med min Canon 40D ligger filstorleken (i raw) på ungefär 9-19 MB.

Precis som Daniel skriver så gissar din kamera hur stora bilder du tar. Och gissar då att du tar ganska stora filer (för att du inte ska riskera att överskatta utrymmet på minneskortet). Om du tar bilder och fyller kortet ska du se att du får plats med fler än de 524 som kameran säger!

Tack för alla svaren! Jag trode att alla 6mp raw var lika stora, men nu förstår jag hur det funkar! Jag ska läsa på om raw på nätet!

/Alex

Jag tror att det finns en tabell i handboken som visar typiska bildstorlekar. Är det D40 ni har, och inte D40x? Den senare har ju 10Mpixel, den förra 6.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar