Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40, annan budget System

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska nu köpa min första systemkamera.
Har inte alltför stor budget (5000)

Kollade på Nikon D40 med kit-objektiv för 5000.
Läst lite recensioner på den, alla verkar tycka att det är en grymt bra första systemkamera. Eftersom jag i princip aldrig använt en systemkamera borde denna passa mig mycket bra.:)

Finns det någon annan i samma prisklass som ni kan rekommendera?

Tackar på förhand

Hej
Pentax K100D kostar ca 5500:- och brukar rekommenderas för nybörjare. Sedan finns också Olympus E-400 för ca 5500:-(dock utgående modell). Jag skulle köra på Nikonen eller Pentax.

Det beror lite på hur man ser det. Nikon har överlägset flest objektiv men eftersom D40 saknar fokusmotor i huset blir utbudet lite mer begränsat om man vill att kameran ska sköta fokus. Dock har båda fullt tillräckligt utbud för nybörjaren. Om du tror att du komemr fortsätta med fotografering länge och senare köpa ett annat hus så bör du nu överväga vilket system du vill satsa på. Annars är det bara att åka till närmsta fotohandlare och klämma på dom en stund. Välj sedan den som ligger bäst i handen och känns bäst att hantera.

Zotamedu skrev:
Det beror lite på hur man ser det. Nikon har överlägset flest objektiv men eftersom D40 saknar fokusmotor i huset blir utbudet lite mer begränsat om man vill att kameran ska sköta fokus. Dock har båda fullt tillräckligt utbud för nybörjaren. Om du tror att du komemr fortsätta med fotografering länge och senare köpa ett annat hus så bör du nu överväga vilket system du vill satsa på. Annars är det bara att åka till närmsta fotohandlare och klämma på dom en stund. Välj sedan den som ligger bäst i handen och känns bäst att hantera.

det borde väl komma fler och fler objektiv eller??
i så fall är det AF-S objektiv som gäller?

Ja det verkar som om Nikon kommer bygga in AF-S i fler objektiv i framtiden eftersom det går snabbare och tystare att fokusera då.
Köper du en D40 eller D40x så ska du se till att det står AF-S på objektivet eller HSM om det är ett Sigma objektiv.

ANNONS