Annons

Nikon D3s bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

holmen80

Ny medlem
Hej!

Jag har nyligen bytt från D90 till D3s och har ett par funderingar.

Jag har satt kameran till:
  • Bildkvalitet: FINE
  • Bildstorlek: Large
  • JPEG-komprimering: Optimal kvalitet

Ändå blir bilderna "bara" ca 3-3,5MB/bild i datorn, är ju van vid D90 som iallafall levererade bilder på 5-6MB/bild.

Har jag missat nån inställning eller vad kan vara fel? Eller är det rätt att det skall vara såhär?

Tacksam för hjälp...

Storleken på filerna skiljer ganska så mycket från bild till bild. Hög kvalité + L ger mig allt mellan 3,5 och 7Mb filstorlek. Dock ligger merparten av bilderna på 5-6Mb.
Om du kör med "auto DX-crop" och använder ett DX objektiv så hamnar nog filerna på runt 3Mb. Är det ett FF (FX) objektiv du använder?

Hej!

Jag har nyligen bytt från D90 till D3s och har ett par funderingar.

Jag har satt kameran till:
  • Bildkvalitet: FINE
  • Bildstorlek: Large
  • JPEG-komprimering: Optimal kvalitet

Ändå blir bilderna "bara" ca 3-3,5MB/bild i datorn, är ju van vid D90 som iallafall levererade bilder på 5-6MB/bild.

Har jag missat nån inställning eller vad kan vara fel? Eller är det rätt att det skall vara såhär?

Tacksam för hjälp...

Det är nog helt ok. Precis som Kristoffer påpekar så varierar jpg-filer kraftigt i storlek beroende på motiv vilket gör det svårt att jämföra utan att titta på stora mängder filer från mycket olika motiv. Jag tog en snabb titt på ett minnekort full med D3-bilder och de ligger på mellan 3,3 och 4,5 megabyte (bilderna är av skidåkare och ibland med bakgrund av publik eller skog).

Ser man till skillnader mellan D3s och D90 så kan storleken i viss mån påverkas av att D90 antagligen som standardinställning skärper bilderna en aning mer (vilket ger lite större filer). Glöm inte heller att en D3s har mycket mer processorkapacitet än en D90 och kanske kostar på sig mer arbetskrävande - men utrymmessparande - bearbetning av jpg-filerna innan de sparas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar