Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag och min flickvän funderar på att införskaffa en kamera.
Vi tar överlag mycket bilder och det känns som att det vore roligt att gå vidare från Iphone kameran.
Vi är båda nybörjare, så ursäkta om jag inte har kolla på terminologin. Har kollat runt och fastnat för Nikon D3300. Rimligt pris och rescentionerna verkar bra.
En kompis till mig (också något novis när det kommer till fotografering) införskaffade nyligen en Nikon D5600 med ett fast 50mm/1.8 objektiv. Tycker bilderna som han tar blir
väldigt fina, så målet är på ett ungefär att kunna ta bilder i den klassen. Eller åtminstone så nära den klassen vi kan med min budget, vilket ligger på ca 5000.

1. Är Nikon D3300 ett bra val? Eller bör vi satsa på något nyare?

2. Vi kommer framför allt att ta porträtt bilder på våran dotter. Men även en del miniatyrfotografering (små grejor, på nära håll). Skulle den ovan nämnda 50mm/1.8 linsen
passa bra för de ändamålen?

3. Förutsatt att Nikon D3300 och 50mm/1.8 linsen är bra val. Bör vi köpa D3300:an naken eller med den tillhörande 18-55 linsen? Det skiljer ca 800kr. Jag undrar om kit-linsen bara skulle ligga
samla damm eller fyller den en funktion trots att man har 50/1.8 linsen?
 
Kitobjektivet är ju bra för att lära sig kameran med. Sen ger ju såklart 18-55mm lite mer flexibilitet än ett fast objektiv.
Fasta objektiv har ju dock generellt sett bättre bildkvalité än zoom-objektiv.
Ni kan ju även kolla på Nikon 35/1.8. Personligen föredrar jag 35mm över 50mm på crop-sensor, men det är ju lite en smaksak. Har själv haft det objektivet och det är mycket prisvärt.

Ni blir nog nöjda med en D3300. Det mesta av bildkvalitén ligger i objektiven så det är där man bör satsa mest ändå. Fast sen betyder ju inte utrustningen mycket om man inte lär sig att använda den också :) Sen om intresset växer så kommer ni antagligen vilja köpa fler och bättre objektiv m.m.
 
Kika på begagnatmarknaden, den svämmar nästan över av D3300 till ok priser.
Personligen hade jag valt ett 35/1,8 istället för 50/1,8. Jag har själv en D5500 med ett 35/1,8. Med lite träning och lite studier så går det att ta riktigt bra bilder.
 
Jag håller med Brix, den 18-55 som ofta ingår i ett paket kostar små pengar och är bra att ha. När ni har en sådan kan ni kolla om 50 eller 35 mm som "fast" optik är att föredra, eftersom zoomobjektivet kan agera både 35 och 50mm.

Per.

PS. De flesta (alla?) nya systemkameror är bra när det gäller bildkvalitet. En dyrare kamera ger mer finesser och fler knappar, men mycket sällan bättre bilder.
 
PS. De flesta (alla?) nya systemkameror är bra när det gäller bildkvalitet. En dyrare kamera ger mer finesser och fler knappar, men mycket sällan bättre bilder.

Ja och som jag tidigare nämnde så gör objektiven mer för bildkvalitén. Det som främst blir bättre bildmässigt med dyrare kamerahus är ju att man får en sensor som brusar mindre och ger ett större dynamiskt omfång, men sett till alla andra aspekter av bildkvalitén så väger objektiven tyngre. Och så gäller det ju såklart att man lär sig använda det man har också, annars betyder ju utrustningen inget :)
 
50 f1.8 kommer inte duga för macro bilder. Då vill ni köpa ett tillbehör, antingen en lins att sätta framför eller en tub mellan objektiv och kameran som kallas mellanringar. Ni kan även fundera på ett macro objektiv, men billigast blir nog en försättslins. De funkar faktiskt fint, men bäst resultat ger förstås ett äkta macro objektiv.
 
D3300 är en bra och prisvärd kamera. Köp den med kitobjektivet 18-55 men se till att det är en VR-version. När ni har använt detta ett tag vet ni bättre vad ni saknar, kanske 50/1,8, kanske 35, kanske makroobjektiv ...
 
Enda nackdelen med att välja Nikons D3xxx serie är att den inte har HSS.
Och blixt gör underverk för många bilder.
Annars är jag för att man väljer billigt och vågar använda kameran överallt.
Jag har en gammal D3100, den är med överallt.
Jag skulle inte gråta om den blev:
dränkt i havsvatten / stulen / tappad / fylld med sand osv
(Då skulle jag kunna köpa en ny :) och MED 4K men det innebär tyvärr en helt annan prisklass.
Filma sina barn är otroligt roligt för framtiden. Man glömmer så fort.)

Jag rekommenderar att man köper en längre standardzoom, typ 18-140.
I princip har man täckt allt i ett objektiv och när man vill ha ngt mer så köper man just det för den brännvidd man vill.
typ 35/1,8

O jag rekommenderar att man köper en separat blixt med möjlighet till HSS. Kanonbra på stranden i motljus. kanske en YN685n (n för Nikon).
 
1. Är Nikon D3300 ett bra val? Eller bör vi satsa på något nyare?
Det är ett bra val, men det är en instegskamera, så den saknar en del funktioner som de lite större och dyrare kamerorna har.

2. Vi kommer framför allt att ta porträtt bilder på våran dotter. Men även en del miniatyrfotografering (små grejor, på nära håll). Skulle den ovan nämnda 50mm/1.8 linsen
passa bra för de ändamålen?
Den passar utmärkt för porträtt, men för makrofotografering behövs något annat. Nikon 40 mm f/2,8G Macro är ett prisvärt alternativ, men det kan bli svårt med ljussättningen eftersom man måste gå så himla nära. Snikvarianten är att köpa mellanringar och sätta på nämnda 50 mm-objektiv så att det kommer längre ut från kameran. Då kan man ta bilder på nära håll.

3. Förutsatt att Nikon D3300 och 50mm/1.8 linsen är bra val. Bör vi köpa D3300:an naken eller med den tillhörande 18-55 linsen? Det skiljer ca 800kr. Jag undrar om kit-linsen bara skulle ligga
samla damm eller fyller den en funktion trots att man har 50/1.8 linsen?
Absolut! 50 mm är bra för porträtt, i synnerhet som den erbjuder större bländaröppning än kitt-objektivet, men för allmän fotografering är flexibiliteten hos ett zoom-objektiv oslagbar.
 
D3300

Hej! Jag har en D3300, och den gör allt jag vill att en kamera skall göra. Jag har också en D700, D300s och en D500. Oftast får min D3300 följa med. Lätt och mycket bra bildkvalitet. Det är linserna som gör skillnaden. Jag kan inte nog rekommendera 1,8 50mm och 35mm. Kitobjektivet håller hygglig standard. Senaste inköpet blev ett 1,4 105mm, men då stiger kostnaderna, tyvärr. Lycka till!
 
Wow, vilket community! Tackar så jättemycket för all information, extremt bra och förklarat så en nybörjare förstår. :)

Med all ny info i ryggsäcken så slog jag till på en 3300 med kitlinsen igår kväll. Har bara hunnit testa att ta några bilder men initialt så är jag mycket nöjd! Speciellt med tanke på att jag inte vet vad jag gör. Verkar finns stort potential här när man väl lär sig grunderna.
Ska låna min kompis 50mm/1.8 lins och jämföra med kit objektivet, se hur stor skillnad det blir.
Ska också kolla upp en sådan där ring för macro fotografering, bra tips!

Tack alla!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.