Annons

Nikon d3300 vs d5200 till nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

cobbe

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Är nybörjare och ska köpa en kamera. Funderar på antingen Nikon d3300 eller d5200. Kollade på mediamarkt och skillanden i pris är d5200 för 3995:- och d3300 för 4700:-.

Vilken ska jag välja? Ska inte fota något speciellt.

Dem verkar vara vädligt lika, men d3300 har fått fina betyg och är ny. D5200 har fler af-punkter(tror ju inte det spelar roll för min del) och vrid bar skärm. Nikon har slutat tillverka d5200 läste jag.

Just nu har jag foto på skallen!

Tack på förhand!

/oscar

de är ganka likvärdiga, priset på enbart hus verkar identiskt just nu på prisjakt. D5200 vikbara skärm samt att den har fler AF punkter av crosstyp gör att jag nog hade valt den. Om man tar steget upp till D7000 så är det större skillnad där man har andra funktioner, men det är till ett annst pris. Tror du får mycket glädje av vilken du än väjer av dessa

http://snapsort.com/compare/Nikon-D3300-vs-Nikon-D5200

Skulle valt D5200. 1. Mycket fler korsformade AF punkter = mycket bättre autofokus 2. Utgående modell = bra pris (D5300 erbjuder inga väsentliga förbättringar, däremot bättre pris på föregångaren).

Spelar inte bättre AF eller den vikbara skärmen någon roll, välj D3300 p.g.a. avsaknad av antialiasfilter som kommer i vart fall teoretiskt att ge aningen krispigare bilder. Frågan är om dock om
du märker någon skillnad om du inte väljer optik i proffsklass. Med de kitzoomar som brukar följa med dessa kameror är det optiken som är den begränsande faktorn vad det gäller skärpa.

D5200 har tre fördelar: bättre autofokus, vikbar skärm och bättre funktioner. Personligen så tror jag inte att skillnaden i autofokus är mer än modest. Vikbar skärm kan vara trevligt, men är sällan någon showstopper. Jag trodde att jag skulle sakna den när jag bytte min D5100 mot D7100, men det har jag hittills inte gjort. Ifall de extra funktionerna är användbara eller inte är närmast en smakfråga. Själv sätter jag stort värde på att kunna gaffla (ta tre bilder med olika exponering med ett tryck på knappen). Andra kanske tycker att den inbyggda HDR-funktionen är viktig.

Utan tvekan hade jag valt d5200. Dessutom 700 kr att spara till kommande blixt eller bättre objektiv.

Var båda kamerorna med samma objektiv?

Ytterligare en anledning till at välja 5200 är att om man fastnar för foto och vill gå vidare med t.ex. fullformat eller en 7100 så har 5200 såväl sina 24 MP som sin vinklingsbara skärm som gör den utmärkt som extrakamera. Jag har själv min 5100 som reserv och den duger om jag inte måste ha 6-7 bilder i sekunden på flygande fåglar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar