Annons

Nikon D3300 filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! :)
Jag har precis införskaffat mig en Nikon D3300, jag är alltså lite nybörjare på detta med fotografering så skulle behöva lite vägledning och råd.
Har tänkt att köpa till ett gråfilter från Kamda.se, men är osäker på hur mörkt jag ska köpa för bästa resultat?. Jag gillar att fota saker i rörelse samt djur och har läst att detta filter då skulle vara passande.

Sen har jag även tänk att köpa ett UV-filter samt ett Stjärnfilter, men även här har jag en fråga, vad ger bäst resultat, stjärnfilter med 4 punkter, 6 punkter eller 8 punkter?

Är det något mer filter jag bör köpa till som ni rekommenderar ?

SEN en sista fråga, gillar att ta natt-bilder med lång slutartid, finns det något filter som kanske kan "förbättra" bilderna?

ledsen för sådan okunnighet, ska väl lära mig inom en framtid ;-)

mvh julia

Tycker du ska börja fotografera först utan massa filter. Ganska tveksam också om du behöver alla de du räknat upp, en hel del gör man idag i redigering istället för att sätta på ett filter.

Ett gråfilter är något man använder för att softa ut vatten, himmel mm. att fotografera djur med det verkar väldigt konstigt. ND1000 i dagsljus till när det mörknar, en ND9 när solen gått ner. Så gråfilter är väl något jag tänker på för att eventuellt förbättra kvällsbilder. Annars är det bäst i nattbilder och motljus att försöka ta bort filter och inte ha på UV tex

Hejsan! :)
Jag har precis införskaffat mig en Nikon D3300, jag är alltså lite nybörjare på detta med fotografering så skulle behöva lite vägledning och råd.
Har tänkt att köpa till ett gråfilter från Kamda.se, men är osäker på hur mörkt jag ska köpa för bästa resultat?. Jag gillar att fota saker i rörelse samt djur och har läst att detta filter då skulle vara passande.

Om du ska fota saker i rörelse så är ett gråfilter helt fel. Gråfilter används vid landskapsfotografering med stativ för att sudda ut rörelser.

Visst kan det vara kul att experimentera med filter, men egentligen behöver man väldigt sällan filter. Det filter som flest köper men som de behöver minst är UV-filter.

Själv använder jag i stort sett bara tre eller fyra filter:
* Polarisationsfilter för att minska reflexer
* Gradual-ND filter för att jämna ut kontrasten mellan ljus himmel och mörk mark
* ND filter för att få längre slutartid och utsuddade rörelser
* Försätslins för att fota små saker på väldigt kort avstånd.

Sedan har jag stjärnfilter, IR-filter, FLD-filter och några till, men de samlar bara damm.

Om du ska fota saker i rörelse så är ett gråfilter helt fel. Gråfilter används vid landskapsfotografering med stativ för att sudda ut rörelser.

Visst kan det vara kul att experimentera med filter, men egentligen behöver man väldigt sällan filter. Det filter som flest köper men som de behöver minst är UV-filter.

Själv använder jag i stort sett bara tre eller fyra filter:
* Polarisationsfilter för att minska reflexer
* Gradual-ND filter för att jämna ut kontrasten mellan ljus himmel och mörk mark
* ND filter för att få längre slutartid och utsuddade rörelser
* Försätslins för att fota små saker på väldigt kort avstånd.

Sedan har jag stjärnfilter, IR-filter, FLD-filter och några till, men de samlar bara damm.

Tack för svar!
Som sagt så är jag nybörjare, har haft min kamera i ca 1 månad.

anledningen till varför jag trodde att gråfilter användes till rörande föremål är för att jag läste det på Kamda.se, "När man önskar att fånga en rörelse på bild är ett gråfilter ett utmärkt tillbehör. De används t.ex när man vill fotografera vatten, bilar, tåg osv. Vid fotografering av bilar vill man behålla känslan av att bilen rör sig när den åker förbi. Bilen ska ha fokus genom att vara skarp och bakgrunden vara oskarp.".

är inte uv filter till för att typ "skydda" linsen? :)

mvh julia

Tycker du ska börja fotografera först utan massa filter. Ganska tveksam också om du behöver alla de du räknat upp, en hel del gör man idag i redigering istället för att sätta på ett filter.

Ett gråfilter är något man använder för att softa ut vatten, himmel mm. att fotografera djur med det verkar väldigt konstigt. ND1000 i dagsljus till när det mörknar, en ND9 när solen gått ner. Så gråfilter är väl något jag tänker på för att eventuellt förbättra kvällsbilder. Annars är det bäst i nattbilder och motljus att försöka ta bort filter och inte ha på UV tex

haha då är det bara för mig att lära mig photoshop nu då ;)
på Kamda.se så säljer dom gråfilter med styra 0.3, 0.6 ,0.9, 1.8, 2.7 (400x) osv.. vilket motsvarar dem du räknade upp? :)

mvh julia

Tack för svar!
är inte uv filter till för att typ "skydda" linsen? :)

UV-filtrets enda uppgift är att skydda mot beröring och smuts, för någon UV-strålning behöver man inte ta bort i digitala kameror. De är inte känsliga för detta.
På detta forum finns det två läger: ett som tycker att UV-filter är bra som skydd och ett som tycker att det är totalt onödigt. Om detta finns det miljoner inlägg. Jag tillhör den senare kategorin, då jag anser att en extra glasskiva på objektivet ställer till mer skada än det gör nytta. Men som sagt, det finns de som tycker att det är bra.

Angående gråfilter, sök på det på youtube, där finns massor av filmer som beskriver olika användningsområden för dessa.

UV-filtrets enda uppgift är att skydda mot beröring och smuts, för någon UV-strålning behöver man inte ta bort i digitala kameror. De är inte känsliga för detta.
På detta forum finns det två läger: ett som tycker att UV-filter är bra som skydd och ett som tycker att det är totalt onödigt. Om detta finns det miljoner inlägg. Jag tillhör den senare kategorin, då jag anser att en extra glasskiva på objektivet ställer till mer skada än det gör nytta. Men som sagt, det finns de som tycker att det är bra.

Om man ska använda sin kamera i en miljö där den löper stor risk att bli smutsig så kan det vara en bra idé att skydda frontlinsen med ett UV-filter. Det påverkar bilden minimalt och är oftast lättare att rengöra än objektivet. Däremot så är ett UV-filter tunnare och mindre stöttåligt än frontlinsen, så att det skulle skydda mot fysiskt våld är en myt.

Om du trots alla goda råd skulle köpa ett UV filter, använd det åtminstone inte för nattbilder.
Vad det gäller gråfilter använder du det för att antingen få långa slutartider, så att t.ex. rinnande vatten blir oskarpt, eller så att du kan använda stora bländaröppningar för att få kort skärpdjup.
Men innan du försöker med gråfilter vrid ned iso så långt det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar