Annons

Nikon D3300 filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan! :)
Jag har precis införskaffat mig en Nikon D3300, jag är alltså lite nybörjare på detta med fotografering så skulle behöva lite vägledning och råd.
Har tänkt att köpa till ett gråfilter från Kamda.se, men är osäker på hur mörkt jag ska köpa för bästa resultat?. Jag gillar att fota saker i rörelse samt djur och har läst att detta filter då skulle vara passande.

Sen har jag även tänk att köpa ett UV-filter samt ett Stjärnfilter, men även här har jag en fråga, vad ger bäst resultat, stjärnfilter med 4 punkter, 6 punkter eller 8 punkter?

Är det något mer filter jag bör köpa till som ni rekommenderar ?

SEN en sista fråga, gillar att ta natt-bilder med lång slutartid, finns det något filter som kanske kan "förbättra" bilderna?

ledsen för sådan okunnighet, ska väl lära mig inom en framtid ;-)

mvh julia

Tycker du ska börja fotografera först utan massa filter. Ganska tveksam också om du behöver alla de du räknat upp, en hel del gör man idag i redigering istället för att sätta på ett filter.

Ett gråfilter är något man använder för att softa ut vatten, himmel mm. att fotografera djur med det verkar väldigt konstigt. ND1000 i dagsljus till när det mörknar, en ND9 när solen gått ner. Så gråfilter är väl något jag tänker på för att eventuellt förbättra kvällsbilder. Annars är det bäst i nattbilder och motljus att försöka ta bort filter och inte ha på UV tex

Hejsan! :)
Jag har precis införskaffat mig en Nikon D3300, jag är alltså lite nybörjare på detta med fotografering så skulle behöva lite vägledning och råd.
Har tänkt att köpa till ett gråfilter från Kamda.se, men är osäker på hur mörkt jag ska köpa för bästa resultat?. Jag gillar att fota saker i rörelse samt djur och har läst att detta filter då skulle vara passande.

Om du ska fota saker i rörelse så är ett gråfilter helt fel. Gråfilter används vid landskapsfotografering med stativ för att sudda ut rörelser.