Annons

Nikon D3200 nästa steg?

Produkter
(logga in för att koppla)

poncar

Aktiv medlem
Inte länge sedan jag överhvudtaget skaffade min första egna systemkamera -den lilla kompakten Nikon 1J1 med 10-30 och 30-110 objektiven till. Jättenöjd med den -lätt och smidig att ha med sig överallt. Men så har jag ju mer och mer insett förtrollningen med landskapsfoto och känner att om jag skall komma vidare på de fronten, så räcker min lilla J1:a inte riktigt till...
Nu lutar jag åt att skaffa mig en D3200, som verkar vara ett prisvärt "uppgraderingsalternativ" och som dessutom erbjuds i flera förmånliga kit med olika objektiv etc. Fick ju också bra betyg i senaste temanumret Fotosidan Landskap.

Är jag rätt ute här? Kan tänka mig att lägga max 10.000 i detta skede, men det ska alltså inkludera ett par ok objektiv (varav ett med ok vidvinkel och gärna ett ok telezoom) polfilter, ND-filter, extra batteri o.dyl, så att jag är redo att ge mig ut i skog o mark ganska omgående.
Tacksam för lite vägledning..
Pontus i Nyköping
 
Nikon D3200

Hej !
Du har funderingar på en Nikon D3200 , själv har jag inköpt min första systemkamera Nikon D3200 som jag jätte nöjd med den, man får mycke kamera för pengarna .
Jag har inte in skaffat några extra objektiv ännu men det blir fram över.

Lycka till med köpet.

MVH Johan
 
Hej, har själv både Nikon V1 med blixt, FT1, 10-30 och 30-110, samt D3200.
Jag är helnöjd med bägge kamerorna.
V1:an tycker jag är en fantastisk liten kamera, det enda man kunde önska ytterligare är högre upplösning, om man vill beskära eller dra upp jättestort.
D3200 har ju mer än dubbla upplösningen, och det märks verkligen när man zoomar in på färdiga bilder. Den tar kanonfina bilder, så om det är det primära, inte massa snabbåtkomliga funktioner, vädertätning, metallhölje m.m., så är den ett ypperligt bra val.
Jag har kit-zoomen 18-55mm, som är ett mycket bra objektiv, helt OK, samt Nikon 35mm/1,8G, som är ett fantastiskt skarpt objektiv, samt Tamron SP 70-300mm/4-5.6 Di VC, som ger bra skärpa om man bländar ner några steg.

Hälsningar Anders
 
Tack för era tips. Verkar som om Nikon D3200 kan vara värt att satsa på då. Såg att bl.a Fotokungen i Stockholm (Söder) erbjuder flera olika kit till klart konkurrenskraftiga priser. Tänkte det kunde vara roligt handla "över disk" nångång och inte bara via nätet. Kommer att vara i huvudstan några dar nästa vecka nämligen...
 
Jag är också på jakt efter något liknande, men efter en del research så lutar det mer åt d5100 eller d7000 för min del. De har färre pixlar än d3200 men i gengäld så har de t.ex. mindre brus. Jag behöver U1/U2 funktionen, så att jag direkt kommer åt inställningarna som jag har när jag fotar mina barn med manuell blixt, så jag kommer nog välja att välja d7000. Det tar nog också längre tid att växa ur en sådan kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.