Annons

nikon d3100

Produkter
(logga in för att koppla)

robert68

Medlem
Jag har senaste veckan läst en himla massa på nätet om kameror och ju mer jag tänkt
på det så lutar det nu åt nikon d3100 med ett paket med två objektiv 18-55 VR och 55-300 VR kit på
cyberphoto för 6990 kr. Är en nybörjare som på allvar vill börja foto. Jag har tänkt att fota mycket i naturen
och även fågelbilder. Men även macrobilder ute i naturen. Är det en kamera jag kommer att bli väldigt nöjd
med? Vore roligt om det är några nikon ägare som har synpunkter på denna kamera?
Stativ? Vilka stativ är mest prisvärd?

Bra kamera!

D3100 är en väldans fin kamera men många bekanta som köpt den har ganska snabbt "vuxit ur" den och börjat snegla på nästa modell i segmentet. Exakt varför det är så kan jag inte svara på men om man fotat med D3100 ett tag och sedan får använda en D7000, D700 så inser man att det är viss skillnad i inställningar och annat.

D3100 är en riktigt bra kamera! Men min rekommendation är att satsa på en D7000, som är grymt bra.

Kanske ingen hjälp direkt men det jag ville nämna är att de som börjat med en D3100 rätt så snabbt börjar sukta efter ex. D7000.

...lutar det nu åt nikon d3100 med ett paket med två objektiv 18-55 VR och 55-300 VR kit på cyberphoto för 6990 kr. Är en nybörjare som på allvar vill börja foto. Jag har tänkt att fota mycket i naturen och även fågelbilder. Men även macrobilder ute i naturen. Är det en kamera jag kommer att bli väldigt nöjd med?
Ja, jag tror du kommer att ha mycket glädje av det paketet. Det är fantastiskt mycket kamera för de pengarna. Ska du ha något som är påfallande mycket bättre kommer det att kosta mycket mer.

D3100 är en riktigt bra kamera! Men min rekommendation är att satsa på en D7000, som är grymt bra.

Kanske ingen hjälp direkt men det jag ville nämna är att de som börjat med en D3100 rätt så snabbt börjar sukta efter ex. D7000.

Jag har haft min D3100 i snart ett år och är mycket nöjd. Även jag har börjat "sukta" lite efter D7000. Det är några få saker som stör mig (ingen mirror lock-up när man ska ta landskapsbilder, ingen autofokusmotor för gamla objektiv, och inga snabba "customlägen" för hela uppsättningar med inställningar), men på det hela gör D3100 det den ska.

Man bör alltså vara säker på att man verkligen behöver de finesser som D7000 har som D3100 inte har, om man ska köpa D7000. Det finns jämförelser på nätet. Är man en "nybörjare som på allvar vill börja foto" och ta naturbilder så lär en D3100 definitivt räcka ett tag.

D3100 vs D90

Ett alternativ bör vara att se på D90. Den säljs periodvis till ett mycket hyfsat pris (t.ex. hus 4990:)
Lycka till
Björn

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto