Advertisement

Annons

Nikon D3100 - tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjorn96

Medlem
Hejsan!
Jag fick en Nikon D3100 i julklapp förra året.
En vän och jag gjorde laddade upp vårt första videoklipp på Youtube igår:
http://www.youtube.com/watch?v=hr7KdLsNxrQ

Vad tycker ni? Gilla den gärna, om ni kan!

Nu till frågan. Om ni har kollat på videon, så kan ni se att jag har problem med att hitta fokus på panelen och miljön utanför, med andra ord, om jag har fokus på panelen är det alldeles vitt utanför.
Vet ni några inställningar eller tips man kan göra med kameran? :)
 
Nu till frågan. Om ni har kollat på videon, så kan ni se att jag har problem med att hitta fokus på panelen och miljön utanför, med andra ord, om jag har fokus på panelen är det alldeles vitt utanför.
Vet ni några inställningar eller tips man kan göra med kameran? :)

När du fokuserar (med autofokus) på den mörka instrumentpanelen så sätter du inte bara fokus utan även ljusmätningen på den. Därför blir värden utanför väldigt ljus.

Jag tror att instrumenten syns ganska bra även om instrumentpanelen underexponeras, så att dra ner exponeringskontrollen till -1 EV eller mer tror jag är den enklaste lösningen. Sedan kan man ju experimentera med olika ljusmätningsmodeller också (spottmätning, matrismätning, evaluerande mätning och vad det nu heter). Ett annat trick är att ställa in ADL (active digital lightning) på H eller H+ för att lyfta fram detaljer i under/överexponerade områden.
 
När det är sådär skiftande ljus inne/ute kan det vara bättre att ställa exponeringen manuellt och kompromissa lite med om instrumenten ska bli lite mörka eller utsidan lite för ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.