Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100 eller D5000?

Produkter
(logga in för att koppla)

HellyM

Medlem
Har tidigare haft en Nikon D40 som jag nu sålt för att uppgradera mig lite. Kikar på D3100 alternativt D5000 och så vitt jag kan bedöma är skillnaderna ganska små emellan dem. Någon som kan råda och/eller hjälpa mig reda ut vad som egentligen skiljer?
Jag fotar mest familj, stadsmiljö samt inomhus och har egentligen inget jättebehov av att kunna filma med den. Visst kan det vara kul att dokumentera något som händer spontant, men jag kommer inte att använda den för att klippa ihop något filmat material.
 
Har tidigare haft en Nikon D40 som jag nu sålt för att uppgradera mig lite. Kikar på D3100 alternativt D5000 och så vitt jag kan bedöma är skillnaderna ganska små emellan dem.
Ja, skillnaderna är mycket små. D3100 har lite högre upplösning och kan filma med högre upplösning. Å andra sidan har D5000 en rörlig skärm, vilket kan vara bra i vissa situationer. Jag hade nog köpt D5000. Den är dessutom lite billigare i de flesta butiker.
 
Ja, skillnaderna är mycket små. D3100 har lite högre upplösning och kan filma med högre upplösning. Å andra sidan har D5000 en rörlig skärm, vilket kan vara bra i vissa situationer. Jag hade nog köpt D5000. Den är dessutom lite billigare i de flesta butiker.

Tack.
Ja, jag lutar faktiskt åt D5000. Scandinavian Photo har ett erbjudande som inkluderar två kit: 18-55/3,5-5,6G DX VR + AF-S 55-200/4-5,6G DX ED VR. Är medveten om att de inte är proffsgrejor, men visst är de väl ok att börja med för mig som amatör?
 
Tack.
Ja, jag lutar faktiskt åt D5000. Scandinavian Photo har ett erbjudande som inkluderar två kit: 18-55/3,5-5,6G DX VR + AF-S 55-200/4-5,6G DX ED VR. Är medveten om att de inte är proffsgrejor, men visst är de väl ok att börja med för mig som amatör?

Det är en jättebra början som jag tror du kommer vara nöjd med lång tid framöver!
 
Jag tro att jag hade valt D3100, nyare kamera med modernare sensor. Möjligheten att få autofokus under filmning avgör för mej, det är viktigare än att ha en vikskärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.