Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JonathanL95

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa en Nikon D3000, men jag vet inte vilket objektiv jag ska köpa till.
Något av följande paket har jag tänkt köpa:
D3000 + 18-105 AF-S VR
eller
D3000 + 18-55 AF-S VR.
Vilket av dem är bäst? (Jag kommer att ta fotografer allt möjligt, t.ex: landskap, porträtt, närbild)

Finns det något macro objektiv som passar till D3000? Jag har bara hittat objektiv med närgräns på 20cm eller högre, jag behöver ett objektiv med närgräns max 5cm. Finns det något sådant?

Jag ska köpa en Nikon D3000, men jag vet inte vilket objektiv jag ska köpa till.
Något av följande paket har jag tänkt köpa:
D3000 + 18-105 AF-S VR
eller
D3000 + 18-55 AF-S VR.
Vilket av dem är bäst? (Jag kommer att ta fotografer allt möjligt, t.ex: landskap, porträtt, närbild)

Finns det något macro objektiv som passar till D3000? Jag har bara hittat objektiv med närgräns på 20cm eller högre, jag behöver ett objektiv med närgräns max 5cm. Finns det något sådant?

18-105 och 18-55 är väl rätt lika sett till optisk kvalitet, men 105 mm är längre...

Varför måste du ha en sån kort närgräns?

Sök här på sidan så får du massa förslag på makroobjektiv. Tamron 90/2.8 med inbyggd motor är prisvärt.

18-105:an är bättre, IMO. Inte för att 18-55:an är dålig, men den är inte riktigt lika bra och den har även ett mindre brännviddsomfång, vilket gör den något mindre mångsidig.

Ang. makro och närgräns så räknas närgränsen från själva sensorn på systemkameror, dvs då tar närgränsen och drar bort objektivets längd och drar sedan bort ytterligare ca 45mm (avståndet mellan objektivet och sensorn), då får du den siffra som man anger på kompakter, vilket är avståndet mellan motiv och frontlins, något som kallas för arbetsavstånd, med systemkameror.
Vidare så bestämmer inte närgränsen ensamt vilken förstoringsgrad man får, utan brännvidden spelar åxå in. Har du två objektiv med samma närgräns, men det ena är på 50mm och den andra är på 100mm så kommer du att få dubbelt så stor förstoring med det som är på 100mm.

Om du vill ha ett makroobjektiv som ger AF på D3000 är urvalet lite begränsat:

Nikon AF-S 60/2.8
Nikon AF-S VR 105/2.8
Sigma EX 150/2.8
Sigma EX 180/3,5
Tamron AF SP 60/2.0
Tamron AF SP 90/2.8

Den sistnämna har även funnits i en version utan inbyggd motor som inte ger AF på en D3000, så man får kolla att man säkert får en som har detta.

Kan man leva utan AF (inget problem för makro, men lite trist om man vill använda objektivet till annat åxå) så finns det lite fler att välja på och det finns även en del lite äldre objektiv som man kan hitta begagnat som är billiga.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto