Annons

Nikon D3000 med tillbehör.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sweetsacrifice

Ny medlem
Hejsan!
Jag ska köpa min första systemkamera om några månader och då hade jag tänkt att köpa en Nikon D3000. Jag har fått en massa bra tips om den, och det finns inte så många negativa saker om den.
Men när jag kollade på de sakerna som man fick till så förstod jag inte vad det var för något.
snabbladdare MH-23, ögonmussla DK-5, ögonmussla DK-20 ?

Varför får man en extra ögonmussla till systemkameran?
Och snabbladdare MH-23, är den till för att kunna ladda sitt litiumbatteri?

Varför får man en extra ögonmussla till systemkameran?
Och snabbladdare MH-23, är den till för att kunna ladda sitt litiumbatteri?
Svar på din senare fråga: Ja. Varför man får med en extra ögonmussla vet jag inte.

Alla systemkameror är helt bra numera, men man ska tänka på att man köper in sig i ett system, det kan ha sina fördelar att välja ett stort märke d.v.s. Nikon eller Canon. Då blir det lättare att komma över begagnade objektiv, låna objektiv av nån kompis, känna på kameror i en affär, hitta recensioner och få goda råd på nätet m.m. Ifall man om ett par tre år vill byta ut sin kamera mot en modernare och/eller mer avancerad så har man kanske hunnit samla på sig några objektiv m.m., och det blir dyrt och besvärligt att byta märke. (Dessutom verkar objektiven till Sony och Pentax vara ganska dyra, det finns ganska många objektiv också till Sony/Pentax/Olympus, men kanske inte just det man skulle vilja ha ...)

D3000 lämpar sig bra för nybörjare eftersom den har ett Guide-läge som hjälper användaren att ställa in kameran rätt. En recension av D3000 från december: http://www.dpreview.com/reviews/nikond3000/

DK-5 är ingen ögonmussla, utan ett lock för sökarokularet.
Det kan man använda om man har kameran på stativ, använder trådutlösare eller fjärrutlösare och använder någon form av exponeringsautomatik. Då förhindrar locket att ljus kommer in bakvägen genom sökarokularet och påverkar exponeringen. Om man använder manuell exponering behövs inget lock.

Olle

Borde kanske påpekat att man kan ha användning för locket även om man inte använder tråd- eller fjärrutlösare. Det är när man inte håller ögat intill sökaren men använder exponeringsautomatik, som locket kan behövas.

Olle

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto