Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d3000 eller Sony a330?

Produkter
(logga in för att koppla)

Highrider

Ny medlem
Tjenare. Är på gång att köpa min första systemkamera, och har efter allt sållande två kameror kvar att välja på. Nikon d3000 och Sony A330.
Nikon är en Nikon, vilket är ett ganska övertygande argument för den kameran, men Sony:n har Live View, samt IS i kamerahuset, något som tydligen kan spara in en hel del pengar om man sedan köper ett större objektiv (och således inte måste lägga extra pengar på ett objektiv som har IS).

Nikon har ISO 100-1600
Sony har ISO 100-3200

Min huvudfråga gäller egentligen hur jag bör prioritera här. Live View låter oerhört smidigt många gånger, även om jag förstår att man ändå lär använda den optiska sökaren för de mer seriösa bilderna, för att få en bättre återgivning och lättare se om fokus stämmer. Å andra sidan är jag långt ifrån någon proffsfotograf, och kameran kommer förmodligen att användas till en hel del spontana bilder också, något som Live View verkar lämpligt för.

Det jag egentligen är mest oroad över angående Nikon:en är, att om jag bestämmer mig för att köpa ett större objektiv, så behöver jag lägga ner betydligt mer pengar (på ett som har IS) för att kunna använda det. Som sagt, jag har inte som mål att bli proffsfotograf, så det är inte tänkt som en jätteinvestering. Därför är jag väldigt nyfiken på att höra ifall det är hopplöst att använda ett billigare objektiv upp till kanske 200 mm, som saknar IS, om jag samtidigt saknar IS i kamerahuset?

Även allmänna tankar kring dessa båda kameror uppskattas.
Tack på förhand!
 
Det märkliga med Sony är att de säger att man bara måste köpa bildstabilisering en gång, i huset, istället för att betala varje gång man köper optik, men de ta'r ju betalt samma för sin ostabiliserade optik som Nikon gör för sin stabiliserade så den ekonomiska vinsten är inte som den ser ut. Om man däremot köper 3:e parts objektiv (t ex Sigma) då kan det bli billigare med Sonykameran då man får bildstabilisering på köpet. Kom ihåg dock att då man närmar sig 200mm och uppåt i effektiv bildvinkel (dvs 135mm och uppåt på dessa crop kameror) så skakar sökarbilden på Sony om man använder den optiska sökaren, men inte på Nikon med VR i optiken. Likaså blir autofokus i lite sämre ljus eller med längre tele säkrare med Nikon då autofokus modulen också är bildstabiliserad hos Nikon men inte hos Sony. Sonys stora fördel i sin bildstabilisering ligger på vidvinkelsidan (finns inte hos Nikon) och med fasta brännvidder (finns ytterst få fasta brännvidder hos Nikkor med VR). Skall man bara köpa ett kamerahus, kitoptik och en kortare tele spelar det dock ingen större roll vilken kamera du väljer rent prestandamässigt. De olika ISO spannen mellan dessa kameror handlar om marknadsföring inte om brus. Nikon har lite bättre brusreducering trots lägre ISO tak, men man måste antingen beskära mycket eller förstora mycket för att se skillnaden. Skall man köpa ett större och dyrare system då löner det sig med Nikon p g a det större beg optikutbudet, annars spelar det ingen större roll vilket man väljer. Kläm och känn och se vilket du tycker bäst om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.