Annons

Nikon D3000 eller D90

Produkter
(logga in för att koppla)

david_89

Medlem
Hej.

Ska till USA om någon vecka och jag sitter och försöker bestämma mig för om jag ska köpa en D3000 för 3700 eller en D90 för 8500.

Jag vet att skillnaden e som natt och dag men tänkte ändå be om lite råd. Jag är inte speciellt erfaren fotograf men vill lära mig och framförallt så vill jag ha en bra kamera att med mig när jag ska till Thailand i ett par månader och sen när jag ska flytta till England och plugga.

Jag lutar mot att köpa D90:n för att slippa byta i framtiden, men samtidigt har jag inte obegränsade tillgångar så därför kan de bli en D3000.

Om någon har några bra råd så uppskattas de.

//David

D90 kan du få för under 9000 kr inkl kitzoom i många butiker i Sverige, så att köpa den i USA vore väl som att gå över ån efter vatten? Och tänk på att det tillkommer försäljningsskatt (omkring 8 procent) när du handlar i butik i t ex NY.

I övrigt är det ju svårt att råda, men jag skulle köpa D90. Har du känt på kamerorna i butik och jämfört?

Bara för att förtydliga så ska jag till USA ändå och 8500 för D90:n är inklusive 18-105 objektiv.

Tycker D90 känns bättre så de lutar starkt mot att de blir den.

Det är rätt stor skillnad i storlek på D90 och D3000, så i detta fall är det viktigt att känna på dem. Skärmen, toppdisplay, sensor och sökaren talar för D90 i min värld.

Per.

Jag skulle säga D90 utan tvekan även om den kostar mer. Där har du mer att växa i som fotograf och den har många väldigt smidiga knappar för att ändra många saker smidigare än D3000. Säger inte att D3000 är en dålig kamera, den räcker en bit

D3000 har t.ex. inte AF-motor i huset, vilket kan begränsa en när man köper nya objektiv. Nu har ju de flesta (inte alla) nya Nikkor-objektiven AF-motor i objektivet, men vissa tredjehandstillverkare har inte det i vissa objektiv. Det är någonting som jag ångrar bittert med att köpa ett billigare hus (D40).

D90 har även ljusmätning med äldre objektiv, vilket är bra om man får lust att titta på såna. Framförallt är sensorn betydligt bättre och kan ge fina bilder även vid högre ISO

8500 med försäljningsskatt.

Har D90 inbyggd AF motor?

Så här enkelt skulle jag resonera: Om priset är viktigt - D3000. Om priset är överkomligt - D90. Jag började själv med en D80 (vägde mot en D40x) och känner i efterhand att det var rätt beslut. Både D80 och D90 har inbyggd AF-motor, vilket gör att objektivutvalet inte begränsas. Om du är riktigt fotointresserad (lite prylgalen) kommer du troligen att känna dig begränsad i dina framtida objektivval, samt med begränsningen i funktionalitet i D3000. Tillgången till reglage på huset är också nåt som talar för D90. D3000 är definitivt en bra kamera, men om du har råd med en D90 borde saken vara klar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar