Advertisement

Annons

Nikon D300, plötslig oskärpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

VickiochTova

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag tror att jag lyckats pilla på nån inställning då jag helt plötsligt har många oskarpa bilder? Då jag oftast fotar hundar så är det inte ovanligt att jag inte hinner med men nu är det nästan hopplöst att få till skarpa bilder!

Nån annan som pillat för mycket och kommit åt nån inställning som kan hjälpa mej? Det är alltså likadant oavsett vilket objektiv jag använder..
Jag har letat i bruksanvisningen utan att hitta felet!

Väldigt tacksam om nån har en idé :)
Tack på förhand / Vicki
 
Du kanske har ändrat autofokusen till single istället för kontinuerlig fokus.

Mera troligt, kameran är inställd på stort autofokusfält. Då kan den fokusera på något annat än det du vill ha fokus på. Bäst är att alltid (nästan) använda liten fokuspunkt. Ligger skärpan på något annat än hunden? Singel eller kontinuerlig spelar ingen roll på motiv som är stilla. Eller har exp-auto ändrats så du får långa slutartider? Beskrivning om vad som händer saknas ju!!!!!!!//K
 
AutoISO är avstängt, skärpan hamnar snäppet för långt bak!
Exempelbild kommer så fort jag kommer hem!
Ska kolla hur stort fokusområde jag har!
 
Kolla i menyerna efter fördröjning. Av focus.. kommer inte ihåg var du hittar det.. har ingen kamera här just nu. Men jag kan kolla när jag kommer hem..
 
Hejsan!
Jag tror att jag lyckats pilla på nån inställning då jag helt plötsligt har många oskarpa bilder? Då jag oftast fotar hundar så är det inte ovanligt att jag inte hinner med men nu är det nästan hopplöst att få till skarpa bilder!

Nån annan som pillat för mycket och kommit åt nån inställning som kan hjälpa mej? Det är alltså likadant oavsett vilket objektiv jag använder..
Jag har letat i bruksanvisningen utan att hitta felet!

Väldigt tacksam om nån har en idé :)
Tack på förhand / Vicki

Hej!

Min betedde sig så oxå för nåt år sedan, lösningen var att rengöra det räckte i mtt fall att ett litet damm kom in och lade sig på fel ställe för af modulen skulle få spel......

Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.