Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D300 + 50mm 1.4, nästa lins??

Produkter
(logga in för att koppla)

jhagelin

Ny medlem
Ännu en tråd om detta antar jag...

Jag har en Nikon D300 + 50mm 1.4.

Funderar på att köpa 1st nytt objektiv. har bara råd med ett och vill ha ett hyfsat allround.

Funderar på det där dyra 24-70 som egentligen är för fullformat men det skall väl funka bra ändå =)

Andra tips? (förutom 18-200..)

//Johan

Ännu en tråd om detta antar jag...

Jag har en Nikon D300 + 50mm 1.4.

Funderar på att köpa 1st nytt objektiv. har bara råd med ett och vill ha ett hyfsat allround.

Funderar på det där dyra 24-70 som egentligen är för fullformat men det skall väl funka bra ändå =)

Andra tips? (förutom 18-200..)

//Johan

Vad jag förstår då funkar det fantastiskt även på DX.
De är ju ganska tungt (900gram) och stort något man ska vara väl medveten om. Jag vet inte om jag skulle vilja ha den som allround objektiv, hellre 16-85 då skulle jag tro.
Då finns ju utrymme för fler objektiv oxo i budgeten, t.ex AF180/2.8.

Allt beror ju iofs hur man använder sin kamera.

Vad jag förstår då funkar det fantastiskt även på DX.
De är ju ganska tungt (900gram) och stort något man ska vara väl medveten om. Jag vet inte om jag skulle vilja ha den som allround objektiv, hellre 16-85 då skulle jag tro.
Då finns ju utrymme för fler objektiv oxo i budgeten, t.ex AF180/2.8.

Allt beror ju iofs hur man använder sin kamera.

Håller med...

Möjligen skulle jag isf 180 plocka in så det blir..

N 70-300 + N 35 1,8 + 16-85. (aningen billigare än 24-70)

Eller

N 17-55/2,8 + N 70-300 (aningen dyrare än 24-70)

Som alternativ till 24-70 skulle jag vilja lyfta fram 17-55/2.8 om du nu ändå funderar på inte tyngre grejor. Jag använder det nästan jämt på min D80 och är toknöjd med den gluggen. Finns begagnat på blocket för 7.000kr.

Jag skulle själv sakna 17-20mm om jag hade lägsta brännvidd på 24mm i min 17-55:a. Jag fotar rätt ofta på brännvidd under 20mm.

/Lars

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto